مخالفت گروه‌های شیعه در عراق با نخست‌وزیری الزرفی

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق سه‌شنبه ۲۷ اسفند / ۱۷ مارس به‌طور رسمی اعلام کرد که عدنان الزرفی، استاندار پیشین نجف و رئیس فراکسیون ائتلاف النصر در پارلمان عراق را به‌عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد. اکنون الزرفی ۳۰ روز فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد و رأی اعتماد پارلمان را به‌دست آورد.

او دومین فردی است که برای جانشینی عادل عبدالمهدی انتخاب شد، که در ماه نوامبر در میان اعتراضات گسترده ضد دولتی، از نخست‌وزیری استعفا داد. کاندیدای بعدی، محمد توفیق علاوی، در اول مارس کنار رفت و احزاب سیاسی را متهم به ایجاد مانع در مسیر اصلاحات کرد.

برخی نمایندگان پارلمان به رویترز گفتند که برهم صالح پس از آنکه احزاب بزرگ سیاسی شیعه نتوانستند در مورد یک نامزد توافق کنند، الزرفی را منصوب کرد.

برخی از همان گروه‌ها با نخست‌وزیر جدید ملاقات کردند.

ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری که به‌عنوان شاخه سیاسی نیروهای حشد الشعبی شناخته می‌شود و تحت حمایت ایران است، با صدور بیانیه‌ای انتخاب عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه را اقدامی غیرقانونی از سوی رئیس جمهوری عراق دانست و گفت: «ما رئیس‌جمهوری را کاملاً مسئول پیامدهای این اقدامات تحریک‌آمیز می‌دانیم.»

این ائتلاف گفته است که از همه امکانات خود برای جلوگیری از نادیده گرفتن قانون اساسی عراق استفاده خواهد کرد.

حسن سالم، نماینده پارلمان از گروه عصائب اهل الحق که از سوی ایران پشتیبانی می‌شود درباره نخست‌وزیری الزرفی گفت: «او یک جوکر آمریکایی است و ما او را رد می‌کنیم.»

الزرفی در دهه ۱۹۹۰ میلادی پس از فرار از دست رژیم صدام حسین به‌عنوان پناهنده در آمریکا زندگی می‌کرد و به‌عنوان چهره‌ای نسبتاً سکولار در کشوری تحت سلطه احزاب فرقه‌ای به‌شمار می‌رود. پس از سرنگونی صدام، در زمان اشغال عراق توسط آمریکا الزرفی به‌عنوان فرماندار استان نجف که بیشتر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، خدمت کرد.

گروه‌های دیگر شیعه، از جمله ائتلاف دولت القانون، بدر و حکمت نیز مخالفت خود را با نخست‌وزیری الزرفی اعلام کرده‌اند.

رسانه‌های نزدیک به ایران نزدیکان الزرفی را از جمله عوامل حمله به کنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در نجف دانسته‌اند و معتقدند که او در ماه‌های اخیر به آمریکا نزدیک شده است.

عدنان الزرفی مجبور است با دو گروه قدرتمند رویارویی کند: گروه‌های مورد حمایت ایران و معترضانی که ماه‌ها با اعتراضات خیابانی خواهان تغیییرات اساسی و حکومت نخبگان سیاسی‌اند.

برهم صالح از الزرفی خواسته است که در راه برگزاری «انتخابات زودهنگام عادلانه» و برآورده کردن خواسته‌های معترضان فعالیت کند.

ساعاتی قبل از نحست‌وزیری عدنان الزرفی، دو موشک به پایگاه نظامی بسمایه در جنوب شرقی بغداد اصابت کرد. در این پایگاه سربازان ائتلاف تحت رهبری آمریکا مستقر بودند خسارات و جراحاتی وارد نشد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۷ اسفند ۱۳۹۸