لزوم هوشياری در شرايط جديد

برآیند سیاست‌های هماهنگ دولت‌های امریکا و اسرائیل علیه حکومت اسلامی زمینه‌ای را بوجود آورده است که اپوزیسیون سکولار دموکرات ایران با هوشیاری می‌تواند از آن به سود ملت ایران بهره برداری کند.
از آنجا که نتایج انتخابات اسرائیل خبر از پیروزی جناح راست به رهبری حزب لیکود و آقای بنیامین نتانیاهو می‌دهد، به احتمال بسیار زیاد سیاست‌های هماهنگ دولت‌های یادشده علیه حکومت اسلامی و همچنین فرصت‌ کنشگری مؤثر برای اپوزیسیون سکولار دموکرات ادامه خواهد داشت. این واقعیت مسئولیت سنگینی بر دوش گروه‌ها، احزاب و سازمان‌های اپوزیسیونل سکولار دموکرات ایران قرار می‌دهد. گروه هایی که خود را سکولار دموکرات می‌خوانند باید با هوشیاری شرایط موجود را تحلیل کنند و به سرعت با کنشی مناسب به ایرانیان سکولار دموکرات معترض، نشان دهند که توانایی و شایستگی پیشبرد جنبش آنها به سوی پیروزی را دارند.
در این رابطه، تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب انسان‌ ستیز توسط امریکا، یکی از این فرصت ها را برای اپوزیسیون سکولار دموکرات فراهم آورده است. در این روزها که این خبر منتشر شده است، می‌بینیم برخی از اشخاص و گروه‌ها که خود را جزء اپوزیسیون حکومت اسلامی هم معرفی می‌کنند به بهانه‌های گوناگون از این تصمیم دولت امریکا انتقاد کرده‌اند.
برخی از این‌ اشخاص و گروه‌های اپوزیسیون‌ ایدئولوژیک، با حمله به حضور نظامی امریکا در جهان، آن را انسان‌ستیز و بی‌اخلاق‌ می‌خوانند و با ادعای اینکه امریکا تنها به دنبال منافع ملی خود است و برای دستیابی به آن ارتش خود را به مناطق گوناگون جهان از جمله غرب آسیا و خاورمیانه فرستاده و آنچه در این منطقه کرده است، «حتی توسط مغولان هم انجام نشده است». پس برخی اینگونه فرافکنی کرده و می‌گویند امریکا اساساً حق اینکه نیروی نظامی یک «ملت!» دیگر را تروریست بخواند، ندارد. برخی دیگر این حرکت را به ضرر ملت ایران و امریکا می‌دانند زیرا که درهای گفتگو و مذاکره با این تصمیم بسته می‌شود. پرسش این است که کدام مذاکره؟ اگر مذاکره‌ای با هدف حل مشکلات موجود می‌توانست انجام شود که اکنون در این شرایط موجود نبودیم که دولت امریکا تروریستی بودن سپاه را آشکارا بپذیرد؛ ملت ایران که خیلی وقت است به این واقعیت واقف است (ن.ک.: سپاه همیشه تروریستی پاسداران، نوشته آقای منوچهر یزدیان). یا اگر مذاکره‌ای هم در جریان بوده است به سود ملت ایران نیست. مذاکراتی که پنهانی و بدور از چشم ملت انجام شود، جز سود برای حکومت و زیان برای ملت ارمغانی نخواهد داشت و چنین توقعی از حکومت اسلامی دست کم نشان از ناآگاهی از چیستی حکومت ایران‌ ستیز اسلامی دارد.
دیگری دست به دامان تئوری توطئه شده‌ و ادعا می‌کند این ظاهر داستان است و واقعیت این است که سپاه پاسداران و دولت امریکا با هم زد و بند کرده‌اند زیرا در پی چنین تصمیمی، بحران بوجود می‌آید و حکومت اسلامی که برای در قدرت ماندن نیازمند بحران است، از این فرصت استفاده می‌کند و «با پیش‌بینی نزدیک بودن مرگ خامنه‌ای» مشکل جانشینی او را حل می‌کند؛ این نتیجه را با تردستی از مقایسه این تصمیم و شرایط امروز با شرایط سال ۱۳۶۵ و «آمدن مخفیانهٔ مک فارلین به ایران» و رسوایی «ایران گیت»، می‌گیرد. اگر از این تحلیل سرگیجه گرفتید نگران نباشید، برای من هم پیش آمد. این تحلیل‌های گمراه کننده و نادرست از بخشی از اپوزیسیون صادر می‌شود که سایرین را «جنگ‌طلب!» می‌خوانند. تأیید آنچه ملت ایران سالهاست از آن باخبر است جنگ‌طلبی نیست، این واکنش طبیعی و درست اپوزیسیونی است که دشمن ملت را خوب شناخته است و با آن مبارزه می‌کند.
برمی‌گردم به فرصتی که پیش‌تر گفتم برای اپوزیسیون سکولار دموکرات بوجود آمده است. اپوزیسیون سکولار دموکرات ایران باید واقعیت را – همچنان که برخی از آنها مانند حزب سکولار دموکرات ایرانیان انجام داده اند – برای مخاطبان خود توضیح دهند و روشن کند که چرا این به سود ملت ایران است و چرا باید سپاه تروریستی را دشمن خود بدانند و از آن دوری کنند. در این میان اعضایی که بدنه این گروه تروریستی را تشکیل می‌دهند و نمی‌خواهند خود و بستگان شان از بابت این عضویت و نزدیکی آسیب ببینند، باید اکنون از آنها جدا شوند وگرنه برای همیشه به عنوان تروریست با آنها برخورد خواهد شد و این واقعیت محدودیت زیادی بر زندگی آنها و فرزندان شان ایجاد خواهد کرد.
همچنین ایرانیانی که نمی‌خواهند از سوی این گروه زیان مضاعف ببینند (چرا که همه ما ملت ایران از آنها آسیب دیده‌ایم) در انجام فعالیت‌های اقتصادی با هوشیاری تحقیق کنند که مبادا با یکی از شرکت‌های متعلق به سپاه یا اعضاء آن وارد همکاری و داد و ستد شوند که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی امریکا با استفاده از فرآیندهای پیچیده اطلاعاتی و امنیتی، آنها را شناسایی می‌کنند و برایشان در آینده بسیار گران تمام خواهد شد. این تصمیم را که قدرتمندترین دولت جهان گرفته است را جدی بگیرید و هرچه می‌توانید از این گروه تروریستی دوری کنید.
در پایان به باور من، سوگیری‌هایی که گروه‌های گوناگون اپوزیسیونی در واکنش به قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از خود نشان داده‌اند و می‌دهند، دلیل برجسته‌ای است که در عمل – و نه در تئوری – به ما می‌آموزد که اپوزیسیون ایدئولوژیک راهش با اپوزیسیون سکولار دموکرات متفاوت است و در این شرایط وظیفهء اپوزیسیون سکولار دموکرات است که برای پیشبرد جنبش ایرانیان سکولار دموکرات و غلبه بر حکومت اسلامی و بازوی تروریست اش هرچه زودتر جبهه فراگیر اپوزیسیون سکولار دموکرات را ایجاد کند.

محمود ابطحی
۲۲ فروردين ۱۳۹۸ – ۱۱ آوريل ۲۰۱۹