هشدار آمریکا درباره “حقه های رژیم ایران” برای فرار از تحریم

دولت آمریکا راهنمایی عملی برای شرکت‌های کشتیرانی و بیمه جهت اعمال دقیق تحریم‌های اقتصادی منتشر کرده است. هدف از انتشار سند راهنما این است که ایران و کره شمالی و سوریه نتوانند تحریم‌های اقتصادی را دور بزنند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، وزارت خزانه‌داری و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفَک) در سندی مشترک به خطوط کشتیرانی در جهان به ویژه فعالان “در بخش‌های انرژی و فلزات” هشدار داده و آنها را از “حقه‌هایی که به ویژه ایران، کره شمالی و سوریه” در فرار از تحریم‌های بین‌المللی انجام می‌دهند، برحذر داشته‌اند.

در این سند به شرکت‌های ترابری و بیمه آموزش داده شده است که چگونه از “حقه‌هایی” که برای فرار از تحریم‌ها هستند، آگاه باشند. بار دیگر به افراد یا شرکت‌های درگیر هشدار داده شده است، چنانچه در امر دور زدن تحریم‌ها همکاری کنند، خود به تحریم‌های سنگین دچار خواهند شد.

راهنما تأکید دارد که کشورهایی مانند ایران و کره شمالی و سوریه برای فرار از تحریم‌ها به نیرنگ‌های زیادی دست می‌زنند و افزوده است که شرکت‌های حمل و نقل و کشتیرانی می‌توانند با پیروی دقیق از توصیه‌های داده شده، به دام “فرار از تحریم‌ها” نیفتند.

این راهنما اطلاعاتی “مفید و عملی” در اختیار شرکت‌های کشتیرانی و نهادهای مرتبط با آنها مانند نهادهای مالی و مؤسسات بیمه قرار می‌دهد تا به “فرار غیرقانونی از تحریم” کمک نکنند و خود به تحریم دچار نشوند.

در این سند فهرستی از عملیاتی ذکر شده است که از نظر سازمان ملل و ایالات متحده به مثابه تخطی از تحریم‌ها به شمار می‌روند. به همه شرکت‌ها و صنایع هشدار داده شده است که ایالات متحده در اعمال تحریم‌ها پیگیر و سخت‌گیر است و تخطی از آنها را بر هیچ شرکت و فردی نمی‌بخشد.

این جزوه راهنما، مکمل دستورالعمل‌هایی است که پیش از این از سوی دولت آمریکا منتشر شده بود. پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه رژیم ایران برای فروش نفت خود از تانکرهایی با “چراغ خاموش” بر آب‌های بین‌المللی استفاده می‌کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویجه وله) به زبان فارسی، ۱۴ می ۲۰۲۰