دولت ائتلافی اسرائیل به پانصد روز بحران قدرت خاتمه می دهد

بعد از پانصد روز بحران، چانه زنی های بی وقفه و سه انتخابات پیش از موعد عاقبت دولت جدید ائتلافی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو و رقیب پیشین او بنی گانتز امروز چهاردهم ماه مه در مقابل کنست، پارلمان اسرائیل، سوگند یاد می کند.

با این حال، چانه زنی ها در خصوص شرکت حزب راست افراطی “یامینا” در دولت جدید تا آخرین لحظات ادامه داشته است. رهبر این حزب، نفتالی بنت تا آخرین لحظات در فهرست وزرای کابینۀ جدید مشاهده نشده است.

بعد از یک سال و نیم زورآزمایی دو حزب اصلی کنست، “لیکود” و “آبی-سفید” به رهبری بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز تصمیم گرفتند که به مجادلات و رقابت های خود خاتمه داده و دولتی ائتلافی برای خارج کردن کشور از بن بست سیاسی و برای مقابله با ویروس کرونا و پی آمدهای اقتصادی آن تشکیل بدهند.

بر اساس توافق صورت گرفته بنیامین نتانیاهو در هجده ماه پیش رو هدایت دولت را در دست خواهد داشت، هر چند محاکمۀ او به اتهام سوءاستفاده های مالی تا دو هفتۀ دیگر آغاز می شود. در پایان این دوره بنی گانتز ریاست دولت را در دست خواهد گرفت.

وزارتخانه ها میان دو حزب اصلی در قدرت به طور منصفانه و بر اساس کرسی های آنها در مجلس تقسیم شده و هر حزب آزاد است وزارتخانه های خود را میان متحدان خویش تقسیم کند. به همین خاطر بنی گانتز بخشی از احزاب چپ را وارد کابینه کرده و بنیامین نتانیاهو نیز از برخی احزاب راست افراطی و ارتدکس برای شرکت در کابینه دعوت به عمل آورده است. کابینۀ ائتلافی اسرائیل سی و شش وزیر دارد که از این حیث پرشمارترین کابینۀ اسرائیل به شمار می رود.

روزنامۀ یدیوت آحارونوت دولت ائتلافی اسرائیل را غیرایدئولوژیک خوانده و گفته است که مجادله ای جدّی بر سر تعیین جهت گیری های عمومی دولت به وجود نیامده است.

اگر چه بر پایۀ توافق صورت گرفته میان نتانیاهو و گانتز دولت ائتلافی اسرائیل باید تا ژوئیه آینده “طرح صلح” رئیس جمهوری آمریکا را برای حل منازعه اسرائیل و فلسطین به اجرا بگذارد، اما، خطوط راهنمای حکومت جدید در این زمینه همچنان مبهم به نظر می رسند.

طرح رئیس جمهوری آمریکا با مخالفت همۀ احزاب فلسطینی و نهادهای بین المللی مواجه شده که همانند اردن نسبت به وقوع منازعات جدید در منطقه در صورت اجرای این طرح هشدار می دهند.

طرح صلح رئیس جمهوری آمریکا از الحاق درۀ اردن توسط اسرائیل و همچنین آبادی های یهودی در کرانۀ غربی رود اردن پشتیبانی می کند و بیت المقدس را به عنوان پایتخت دولت اسرائیل به رسمیت می شناسد.

با این حال، “خطوط راهنمای” دولت جدید اسرائیل نه از الحاق، که از “تقویت امنیت ملی اسرائیل” و “حمایت از صلح” سخن می گوید.

بحران ناشی از کرونا بسیاری از معادلات را در اسرائیل همانند دیگر کشورها تغییر داده است.

تاکنون ١٦٥٠٠ مبتلاء به بیماری کرونا در اسرائیل با جمعیتی حدود ٩ میلیون نفر شناسایی شده است و از این تعداد تا این لحظه ٢٦٤ نفر جان خود را از دست داده اند. اگر چه شمار قربانیان کرونا در اسرائیل نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین به نظر می رسد، اما ویروس کرونا نرخ بیکاری در این کشور را از ٣٫٤ درصد به ٢٧ درصد جهش داده است. به همین خاطر دولت ائتلافی جدید اولویت اصلی خود را تقویت اقتصاد و افزایش رقابت در پایان دورۀ قرنطینه اعلام کرده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۵ می ۲۰۲