معرفی دولت جدید اسرائیل به پارلمان، پس از یک دوره بحران سیاسی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بالاخره روز یکشنبه فهرست وزرای دولت جدید این کشور را که در توافق با بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی-سفید و رقیب انتخاباتی‌اش شکل گرفته، به پارلمان معرفی کرد.

نتانیاهو هنگام معرفی دولت به پارلمان، گفت: «مردم خواستار وحدت بودند و این امر، محقق شده است.» همچنین بنی گانتس، نیز گفت: «بزرگ‌ترین بحران سیاسی تاریخ اسرائیل به پایان رسید.» پیش‌تر دیوان عالی اسرائیل و کنست، پارلمان این کشور نیز موافقت خود را با تشکیل دولت ائتلافی به ریاست بنیامین نتانیاهو اعلام کرده بودند.

دیوان عالی اسرائیل اعلام کرد که اتهامات نتانیاهو مانع از شرکت او در کابینۀ ائتلافی نمی‌شود. اولین جلسه دادگاه نخست وزیر اسرائیل که به اتهام فساد مالی رسماً تحت پیگرد قانونی قرار گرفته، به دلیل بحران کرونا به تاخیر افتاد و قرار است به زودی برگزار شود.

از مجموع ١٢٠ نمایندۀ مجلس اسرائیل نیز ٧٢ نماینده موافقت خود را با تشکیل دولت ائتلافی میان حزب راست لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب میانۀ “آبی-سفید” به رهبری بنی گانتز اعلام کرده بودند. پس از موافقت نمایندگان مجلس، رئیس جمهوری اسرائیل، “روون ریولن”، اعلام کرد که وظیفۀ تشکیل دولت جدید ائتلافی را به بنیامین نتانیاهو خواهد سپرد.

بر اساس توافق صورت گرفته میان دو حزب اصلی دولت ائتلافی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در هجده ماه نخست هدایت دولت را برعهده خواهد داشت پیش از آنکه مقام نخست وزیری را به بنی گانتز بسپارد. در این مدت وظیفۀ اصلی دولت اسرائیل پایان دادن به قرنطینه و ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی کشور است.

همچنین در این دوره دولت ائتلافی باید همچنین دربارۀ الحاق بخش های اشغال شدۀ اراضی فلسطینی کرانۀ باختری رود اردن تصمیم بگیرد. در ده سال گذشته جمعیت آبادی‌های اسرائیلی در کرانۀ غربی رود اردن پنجاه درصد افزایش یافته است.

در همین مدت نخست وزیر اسرائیل قصد دارد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر آینده، طرح رئیس جمهوری این کشور، دونالد ترامپ، را برای حل منازعۀ اسرائیل و فلسطین به اجرا بگذارد. این طرح به دلیل امتیازات بسیاری که برای اسرائیل قائل شده با مخالفت های جهانی روبرو است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۷ ماه مه ۲۰۲۰