بازار داغ اخبار جعلی در رابطه با اعتراضات آمریکا

نقش مخرب چپ‌گرایان افراطی در اعتراضات، تبانی جورج سوروس، میلیارد آمریکایی با چپ‌های افراطی؛ اینها تنها دو نمونه از اخبار جعلی است که راست‌گرایان افراطی منتشر می‌کنند.

روز سه‌شنبه، ۱۳ خرداد (دوم ژوئن) وب‌سایت تاگس‌شاو آلمان گزارشی پیرامون اخبار جعلی (Fake News) در باره علت‌های اعتراضات اخیر در ایالات متحده منتشر کرد. این گزارش با توضیح در باره جزوه‌ای که گفته می‌شود «راهنمای مبارزه با خشونت نژادپرستانه پلیس آمریکا» است آغاز شده و به گونه‌های دیگر اخبار جعلی پرداخته است.

این اعتراضات یک هفته پیش در پی کشته‌شدن جورج فلوید، یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست یک مامور پلیس سفیدپوست آغاز شد اما اکنون به خیزشی علیه نژادپرستی و تبعیض‌های اجتماعی و اقتصادی در دست‌کم ۷۵ شهر آمریکا تبدیل شده است.

تاکنون مهمترین و بحث‌برانگیزترین اخبار نامستند در باره حرکت‌های اعتراضی روزهای اخیر را دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا پخش کرده است. او بارها مدعی شده است که «چپ‌گرایان تندرو» به همراه گروه‌های «آنتیفا» (گروههای ضدفاشیسم) و هرج و مرج طلبان، آتش‌بیار معرکه هستند و تهدید کرده است که «آنتیفا» را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد.

البته رییس جمهور باید بداند که چنین امری محال است، زیرا «آنتیفا» یک گروه واحد نیست بلکه واژهای برای گروه‌های معمولا نامنسجمی است که در کشورهای گوناگون به شیوه‌های مختلفی عمل می‌کند.

در گزارش تاگس‌شاو آمده است که جزوه تخیلی «راهنمای مبارزه با خشونت نژادپرستانه پلیس آمریکا» بخش زیادی از اسطوره‌های گوناگون طرفداران تئوری توطئه راست‌گرایان افراطی در باره گروه‌های ضدفاشیستی را در خود جا داده است: ادعا این است که یک سازمان مرکزی وجود دارد که برای مبارزه با نطام سیاسی ایالات متحده سرمایه‌گذاری کلان می‌کند و در تلاش برای ایجاد یک حکومت جهانی است.

البته این «جزوه» نخستین بار در سال ۲۰۱۹ ظهور کرد و به موضوعی برای بحث در اینترنت تبدیل شد.

تاگس‌شاو می‌نویسد که «جزوه»های حاوی فراخوان برای اعمال خشونت و «اسناد محرمانه» اختراعات تازه‌ای نیستند و در این راستا به “پروتکل‌های خردمندان صهیون” و «برنامه جایگزنی یک ملت با ملتی دیگر» (Umvolkung) اشاره می‌کند.

شایعات مربوط به گروه‌های ضدفاشیستی هم از سال‌ها پیش هر از گاهی پخش می‌شود. تاگس شاو در این راستا به خبر جعلی «ملاقات آنتیفا»ها با اعضای شبکه تروریستی القاعده اشاره کرده است که در سال ۲۰۱۷ توسط یک روزنامه‌نگار آمریکایی مطرح شد.

سرویس خدمات علمی پارلمان آلمان به این نتیجه رسیده است که تاکنون از گروه‌های آنتیفا در هیج کشوری به عنوان «گروه تروریستی» یا باند تبهکار نام برده نشده است. البته گروه‌های راست افراطی با ایجاد حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی به نام آنتیفا، اقدام به تبلیغ خشونت می‌کنند، اما تاکنون موفقیت چندانی کسب نکرده‌اند. اخیرا توییتر حسابی را که با نام “Antifa_US” فعال بود مسدود کرد.

در آلمان تنها سیاست‌مداران وابسته به حزب راست‌گرای «آلترناتیو برای آلمان» به این گروه تهمت‌های سنگین می‌زنند، از جمله این که آنتیفاها برای فعالیت‌هایشان مزد دریافت می‌کنند. آنها از بردن نام این منابع مالی خودداری کردند. این افسانه اکنون در ایالات متحده هم در چارچوب اعتراضات فعلی بازگویی می‌شود: ظاهرا از طریق یک آژانس می‌توان تظاهرکنندگان حرفه‌ای استخدام کرد .

کارشناسان در این روزها همواره تاکید کرده‌اند که نابرابری اجتماعی در ایالات متحده در سال‌های اخیر شدت یافته است و مهمترین دلایل اعتراض‌های اخیر ناامیدی بخشی از جامعه از تغییر اوضاع، خشم از نژادپرستی عریان، اوضاع بد اقتصادی، سیاست داخلی دولت ترامپ و مزید بر این علت‌ها، بحران کرونا است.

کریستیان هکه، کارشناس سیاست ایالات متحده و استاد علوم سیاسی آلمانی ضمن بیان این که، مرگ خشونت‌بار فلوید تنها جرقه‌ای برای آتش‌افروزی بوده می‌گوید، «آمریکا در حال حاضر با شدیدترین بحران خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم روبرو است، بحرانی که می‌تواند رؤیای آمریکایی را به کابوس آمریکایی تبدیل کند.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲ ژوئن ۲۰۲۰