پاسخ پومپئو به پیشنهاد مشروط روحانی برای مذاکره: «خیلی جدی نیست» و «مضحک است»

مایك پومپئو، وزیرامورخارجه آمریكا در پاسخ به اظهارات اخیر حسن روحانی که گفته بود اگر دولت ترامپ عذرخواهی كند و خسارت ناشی از سیاست فشار حداكثر علیه ایران را جبران کند ایران با آمریکا مذاكره خواهد كرد، اعلام کرد که دورنمای این موضوع که ایالات متحده از ایران عذرخواهی کند و یا خسارت وارده به ایران را جبران کند،«خیلی جدی نیست.»

مایك پومپئو همچنین گفت: «ما خوشحالیم وقتی زمان آن فرا رسید با آنها صحبت كنیم، اما شرایطی که از ما بخواهد به نوعی به ایرانیان پول زیادی بدهیم تا آنها بتوانند بوسیله آن تروریسم را در جهان گسترش دهند، به عبارت بسیار ساده بگویم، مسخره است.»

سایت المانیتور در گزارشی روز شنبه ٢٦ ژوئن استراتژی سه کشور آمریکا، اسرائیل و ایران را در سوریه و امکان مذاکره بین آمریکا و ایران را بررسی کرده است. المانیتور می نویسد که هیچ یک از سه کشور یاد شده از رویکرد خود در سوریه عقب نشینی نخواهند کرد، ولی هنوز این شانس وجود دارد که دو کشور ایران و آمریکا به میز مذاکره بازگردند.

المانیتور در این گزارش می نویسد که دونالد ترامپ هنوز برای انجام یک”توافق بزرگ” با ایران آماده است، اما روحانی جلوی ترامپ سنگ می اندازد.

المانیتور می نویسد پس از آزادی مایکل وایت در ٥ ژوئن گذشته، یک آمریکایی که به مدت دو سال به جرم توهین به خامنه ای در ایران بازداشت شده بود، ترامپ توییت کرد “از ایران متشکرم”. منتظر نمانید که پایان انتخابات آمریکا بازی بزرگ رابرای شما رقم بزند. من پیروز خواهم شد. اکنون شما به توافق بهتری خواهید رسید! “

آزادی وایت، دومین مبادله زندانی در شش ماه گذشته بین دو کشور بود و آزادی او چشم انداز مبادله زندانیان بیشتری را ممکن ساخته است. برایان هوک، نماینده آمریکا در امور ایران ، در ١٦ ژوئن، اعلام کرد که امیدوار است مبادلات جدیدی در مورد زندانیان و همچنین مذاکرات درباره طیف گسترده ای از موضوعات حساس در روابط بین دو کشور آمریکا و ایران انجام شود.

المانیتور می نویسد: اظهارات اخیر حسن روحانی برای انجام مذاکره مشروط به عذرخواهی آمریکا، ممکن است اقدامی از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای محک زدن اهداف آمریکا برای مذاکره با ایران باشد، اما دولت دونالد ترامپ آن را جدی نگرفت و باور نکرد .

آنچه دولت ترامپ از اظهارات اخیر روحانی برداشت کرد این پیش فرض بود که تهران نمی خواهد اکنون مذاکره کند و در نظر دارد تمامی کارت‌های دیپلماتیک خود را برای مذاکره با واشنگتن تا انتخابات نوامبر آینده حفظ کرده و آنها را بعداً رو کند. تهران در نظر دارد، پس از انتخابات نوامبر و زمانی که می داند برای چهار سال آینده با چه کسی سر و کار دارد، در این باره اقدام کند.

المانیتور در ادامه می نویسد: به هر حال چشم انداز مذاکره بین ایالات متحده و ایران غیر محتمل است. زیرا حتی اگر روحانی در پیشنهاد اخیرش برای مذاکره جدی بود، چنین رویکردی موکول به نظر خامنه ای است که مذاکره با آمریکا را رد می کند و آن را چون “زهر” می داند. در همین حال، پارلمان (مجلس) تازه ایران نیز از نظرات رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه پشتیبانی می کند.

اگر قرارباشد قبل از ماه نوامبر، یا حتی بعد از آن اتفاقی بیفتد و و مذاکراتی بین دو کشور انجام بگیرد، احتمالاً این مذاکرات مستقیم نبوده و با واسطه خواهد بود و احتمالا توسط کشور سویس انجام خواهد شد. کشوری که نماینده منافع آمریكا در ایران است و در همان حال در صدد تسهیل تجارت با ایران است.

اگرچه مارک فیتزپاتریک درباره احتمال “توافق بزرگ” در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار می دهد، اما ترامپ “هنوز می تواند زندانیان دیگر آمریکایی در ایران را از طریق دیپلماسی ماهرانه ای به خانه بازگرداند”.

و این خود می تواند یک وضعیت برد-برد برای ایالات متحده و ایران باشد و همچنین کمک شایسته ای برای بازداشت شدگان خواهد بود که به صورت ناعادلانه ای در بند هستند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰