نرخ دلار مجدداً بالا رفت

قیمت دلار در بازارهای ایران مجددا در حال افزایش است. بر اساس گزارش سایت‌های ارز و طلا قیمت دلار در صرافی‌های تهران پنج‌شنبه ۱۹ خرداد به ۲۲۵۳۰ تومان رسید. یک سکه طلا طرح امامی هم به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

محمود احمدی‌نژاد، یکی از مخالفان حسن روحانی شامگاه دوشنبه ۱۶ تیر از ورود پالت‌های دلار با هواپیما به فرودگاه خمینی تهران خبر داده بود. با ورود این دلارها به بازار قیمت دلار از کانال ۲۳ هزار تومان به کانال ۲۱ هزار تومان وارد شد اما اکنون بعد از سه روز قیمت دلار مجددا وارد کانال ۲۲ هزار تومان شده و روند افزایش آن هم صعودی است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با انتشار یادداشتی به قصد تخفیف التهابات بازار خاطرنشان کرده بود که برخی منابع ارزی بانک مرکزی آزاد شده و این منابع روند تأمین ارز را متحول می‌کند. همتی در ادامه اعلام کرد که از سه‌شنبه ۱۷ تیر با هماهنگی بانک مرکزی، قوه قضائیه، وزارت صمت و نهادهای نظارتی، صادرکنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده‌اند، در «لیست‌های ده نفره» برای توضیح در مورد نحوه ایفای تعهداتشان احضار می‌شوند. این نشست‌ها ادامه دارد. بسیاری از این واردکنندگان کارت بازرگانی یک بار مصرف دارند و بسیاری از آنها هم که از سهمیه ارز دولتی برخوردار شده بودند در شبکه توزیع کالا مفقود شده‌اند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۹ ژوئیه ۲۰۲۰