کمک‌هزینه زندگی برای خانواده‌های آلمانی افزایش می‌یابد

دولت آلمان مصمم است با اختصاص ۱۲ میلیارد یورو بودجه، کمک‌هزینه خانواده‌ها را بر پایه شمار فرزندان خانواده افزایش دهد. علاوه بر این، تعرفه‌های مالیاتی نیز به نفع شهروندان تغییر خواهد کرد.

روز چهارشنبه هشتم مرداد (۲۹ ژوئیه) دولت آلمان طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن كمک‌هزینه دولتی به خانوارهای آلمانی افزایش می‌یابد. هزینه سالانه اجرای این طرح حدود ۱۲ میلیارد یورو پیش‌بینی شده است.

از آغاز سال آینده میلادی “کمک‌هزینه فرزند” ماهانه ۱۵ یورو افزایش می‌یابد. به این ترتیب هر خانوار برای نخستین و دومین فرزند خود ماهانه (برای هر فرزند) ۲۱۹ یورو کمک دولتی دریافت می‌کند. کمک هزینه برای فرزند سوم ۲۲۵ یورو و از فرزند چهارم به بعد (برای هر فرزند) ۲۵۰ یورو خواهد بود.

بر اساس مصوبه جدید دولت، سقف معافیت مالیاتی به دلیل داشتن فرزند نیز ۵۰۰ یورو افزایش می‌یابد و به ۸ هزار و ۳۸۸ یورو می‌رسد.

تغییر تعرفه مالیاتی:
تعرفه مالیاتی شهروندان هم در کل تغییر خواهد کرد به این ترتیب که هر شهروند با درآمد سالانه کمتر از نه هزار و ۶۹۶ یورو از پرداخت مالیات بر درآمد معاف خواهد بود. سقف این معافیت در حال حاضر نه هزار و ۴۰۸ یورو است. افرادی که مشمول بالاترین تعرفه مالیاتی آلمان (۴۲ درصد) هستند نیز از مصوبه جدید دولت بهره خواهند برد.

از اول ژانویه ۲۰۲۱ این تعرفه شامل افرادی می‌شود که درآمد سالانه‌شان از ۵۷ هزار و ۹۱۹ یورو بیشتر باشد. در حال حاضر بالاترین تعرفه مالیاتی برای شاغلانی در نظر گرفته شده که درآمدشان بیش از ۵۷ هزار و ۵۲ یورو است.

دولت آلمان علاوه بر این تصویب کرد که معافیت مالیاتی برای افرادی که از خویشاوندان خود در خانه پرستاری می‌کنند نیز افزایش یابد و تقریبا دو برابر شود. مصوبه هیات دولت آلمان باید برای رسیدن به مرحله اجرا از جانب مجلس نمایندگان (بوندستاگ) و مجلس شورای فدرال (بوندسرات) هم تصویب شود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۰