تداوم اعتراضات در ایران؛ این بار علیه شلیک مستقیم به کولبران

سازمان‌های مدافع حقوق بشر و همچنین کنشگران مدنی علیه تیراندازی نیروهای امنیتی و مرزبانی ایران به کولبران دست به یک اقدام اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی زده‌اند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرده است که تنها در ماه ژوئیه، دست‌کم ۲۰ نفر از کولبران در مرزهای غربی ایران کشته و زخمی شده‌اند.

بنا بر گزارش این سازمان ۸۰ درصد از کولبران با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی در مسیر حمل کالا در نقاط مرزی بین ایران و عراق کشته و زخمی شده‌اند.

هشتگ “#کولبر_نکشید” که در اعتراض به تیراندازی مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به کولبران شکل گرفته، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

گفته می‌شود که این هشتگ در شبکه اجتماعی توییتر حتی به ترند اول ایران تبدیل شده است. کنشگران مدنی و نیروهای مدافع حقوق بشر از کاربران شبکه‌های اجتماعی درخواست کرده بودند در روز یکشنبه ۱۲ مرداد (دوم اوت) “طوفانی توییتری” علیه تیراندازی نیروهای مسلح به کولبران به راه اندازند.

در همین ارتباط، هشتگ “#کولبر_نکشید” در شبکه توییتر به‌رغم فیلتر بودن ده‌ها هزار بار به اشتراک گذاشته شد.عکس‌ها و فیلم های بسیاری نیز در ارتباط با پدیده کولبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شلیک مستقیم به کولبران

شبکه حقوق بشر کردستان نیز با انتشار یک پست توییتری اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۷۹ کولبر و کاسب در کردستان جان باخته و حدود ۶۶ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. این گزارش بار دیگر توجه مردم را به پدیده کولبری در ایران و خطرات ناشی از آن جلب کرد.

خبرگزاری هرانا نیز در همان روز خبر از کشته شدن یک کولبر دیگر در مناطق مرزی چالدران بر اثر تیراندازی نیروهای مسلح داده بود. خبرگزاری هرانا، نام این کولبر را رضا پوراسماعیل اعلام کرده و نوشته بود که از اهالی روستای “خضرلو” از توابع چالدران واقع در استان آذربایجان غربی بوده است.

در این گزارش آمده بود که این فرد بدون اخطار قبلی هدف گلوله مرزبانان قرار گرفته و در اثر جراحات وارده جان باخته است.

بر اساس گزارشی که مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر کرده‌اند، تعداد کولبرانی که در سال ۲۰۱۸ در اثر مقابله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی کشته و زخمی شده‌اند، بیش از ۱۵۰ نفر بوده است. از آن بین ۴۸ کولبر در اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی در مناطق مرزی ایران و عراق جان باخته‌اند. در گزارش هه‌نگاو آمده است که مسئولیت کشته و زخمی شدن اکثر کولبران در ماه ژوئیه نیز برعهده نیروهای انتظامی بوده است.

در این گزارش آمده است: «طی ماه ژوئیە ٢٠٢٠، دست‌کم ٢٠ کولبر و کاسب‌کار در مرزهای کُردستان کشتە و زخمی شدەاند کە ۸۰ درصد این موارد در پی شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران کشتە و زخمی شدەاند».

بر اساس همین گزارش بیشترین قربانیان مربوط به استان آذربایجان غربی بوده‌اند. در طول ماه ژوئیه این استان با ۱۲ کشته و زخمی در بین کولبران بیشترین تعداد قربانی را داشته است. مابقی کولبران از استان‌های کردستان و کرمانشاه بوده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ اوت ۲۰۲۰