در جریان تظاهرات گسترده در اردن چندین معترض بازداشت شدند

تنش ها در اردن بر اثر تظاهرات معلمان در اعتراض به توقف فعالیت اتحادیه معلمان و در میان حضور گسترده نیروهای امنیتی برای جلوگیری از گسترش تظاهرات افزایش می یابد.

تظاهرات کنندگان اردنی در استان اربد در شمال لبنان با وجود سخت‌گیری های اعمال شده و حضور گسترده نیروهای امنیتی در ورودی ها و مرکز شهر دست به اعتراض زدند که در نهایت منجر به دستگیری تعدادی از معلمان شد.

تظاهرات شب گذشته در اردن در اعتراض به حکم دادستانی برای توقف فعالیت اتحادیه معلمان در حالی انجام می شود که این اتحادیه اعلام کرده بود تظاهرات در وقت دیگری انجام خواهد شد.

در بیانیه اتحادیه معلمان اردن آمده بود: «با توجه به تدابیر شدید امنیتی، بسته بودن همه ورودی های اربد، دستگیری های متعدد، تهدید فرزندان و خانواده های همکاران و عدم احترام به حق شهروندان اردن برای داشتن آزادی بیان، موعد تظاهرات را تا اطلاع ثانوی به تعویق می اندازیم.» اتحادیه معلمان اردن، آزادی همه معلمان دستگیر شده، ادامه فعالیت قانونی اتحادیه معلمان و احترام به حاکمیت قوه قضائیه و روی آوردن به زبان گفتگو را خواستار شد.

شب گذشته نیروهای امنیتی تعدادی از معلمان را دستگیر کردند و بنا به گفته منابعی در اتحادیه معلمان تعداد بازداشتی ها از ۵۰ نفر فراتر رفته است. در میان معلمان بازداشت شده تعدادی معلم زن نیز بودند که پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی آزاد شدند.

پیش از شروع تظاهرات «رضوان العتوم»، استاندار اربد نسبت به نقض قانون و تجمع بیش از ۲۰ نفر در یک مکان هشدار داده و تاکید کرده بود نیروهای امنیتی مانع از برگزاری تظاهرات اعلام شده خواهند شد.

از آغاز این بحران در اردن تاکنون نیروهای امنیتی ده ها معلم در کشور را بازداشت کرده اند که در همین رابطه تظاهراتی گسترده در شهر الطفیلة در جنوب اردن و محله «الطفایلة» در شرق امان نیز به وجود آمده که تظاهرات کنندگان در آن خواستار احترام به مقام معلم شدند.

روز یکشنبه هم تظاهراتی در چند استان به وجود آمد که شرکت کنندگان از جمله معلمان و شهروندان عادی از مقامات اردن، فعالیت مجدد اتحادیه معلمان و آزادی معلمان بازداشت شده را خواستار شدند.

از طرفی دیگر مرکز ملی حقوق بشر در اردن نیز خواستار آزادی معلمان بازداشتی شد و نسبت به وضعیت بد جسمی معلمان بر اثر اعتصاب غذا ابراز نگرانی کرد.

این مرکز تاکید کرد باید افرادی که اعتصاب غذا کردند به بیمارستان ها منتقل شوند تا درمان لازم برایشان انجام بگیرد زیرا وضعیت جسمانی برخی نگران کننده است و برخی دیگر نیز دارای بیماری های مزمن هستند.

در هفته گذشته دادستانی کل اردن در تصمیمی فعالیت اتحادیه معلمان را متوقف کرده و ضمن بستن مقرهای آن به مدت دو سال تعدادی از اعضای آن را نیز دستگیر کردند.

بر اساس بیانیه دادستانی کل اردن اعضای شورای اتحادیه معلمان به اتهام های فساد مالی و برخی اقدامات آشوب برانگیز دستگیر شده اند. گفتنی است اتحادیه معلمان اردن در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده و ۱۴۰ هزار معلم عضو دارد.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۴ اوت ۲۰۲۰