دردسر جدید رژیم: ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی در ورودی بندرعباس غرق شد

ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی که از سوی نیروی دریایی سپاه ساخته و در رزمایش اخیر پیامبر اعظم مورد حمله قرار گرفت، به صورت تصادفی در نزدیکی ورودی بندرعباس غرق‌شده و با توجه به خطراتی که این ناو برای کشتی‌های عبوری دارد، سپاه پاسداران را با چالش خارج کردن لاشه این ماکت مواجه کرده است.

این در حالی است که رمضان شریف، سخنگو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو روز پیش در گفتگو با رسانه‌ها تأکید کرد که این ماکت ناو نباید غرق شود و با توجه به هزینه‌هایی که برای ساخت آن صورت گرفته، باید «برای تمرین سناریوهای متعدد بازدارنده» مورد استفاده قرار گیرد.

او از زاویه دیگری به این موضوع پرداخت و موضوع را به «چرایی عدم انهدام ناو هواپیمابر شبیه‌سازی‌شده» کشاند. سخنگوی سپاه پاسداران پرسش درباره چرایی غرق نشدن این ماکت را «تلاش رسانه‌های دشمن برای تردید سازی و شبهه‌آفرینی پیرامون این رزمایش غرورانگیز» دانست. اما واقعیت این است که ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی به‌رغم خواست سپاه پاسداران ایران، هنگامی‌که بعد از مانور به بندرعباس برگردانده می‌شد، غرق شد. سباستین فوربین روز ۳۱ ژوئیه در فوربس نوشت که این کشتی به یک طرف خم شده و حدود نیمی از عرشه پرواز آن غرق شده است. از آن زمان شرایط رو به وخامت گذاشت.

غرق ماکت در قسمت کم‌عمق دریا، خطر جدی برای کشتیرانی است

این ماکت که در سال ۱۴-۲۰۱۳ شبیه ناو هواپیمابر آمریکایی ساخته شد، در سال ۲۰۱۵ در یک مانور تخریب شد. ماکت مذکور به‌تازگی در بندرعباس مورد تعمیر قرار گرفت و دوباره به دریا برده شد تا بار دیگر در جریان چهاردهمین مانور «پیامبر اعظم» با قایق‌های تندرو محاصره و با موشک تخریب شود.

ماکت ناو هواپیمابری که با جزییات ساخته شده بود، قرار نبود غرق شود. این ماکت قبلاً هم دو بار به‌صورت نمادین تخریب شده بود اما قرار بود دوباره مورد استفاده قرار بگیرد. اما این ماکت غرق شد و در مکان اشتباهی هم غرق شد.

تصویر ماهواره تجاری PLEIADES ، بعد از حمله، این ناو را در حالی که واژگون شده بود ثبت کردند. این تصویر ماکت ناو را از بالا نشان می‌دهد که این ماکت با زاویه ۹۰ درجه در آب غرق شده است.

فوربس به تحلیل این اتفاق پرداخته و نوشته است که محل غرق شدن این ماکت احتمالاً دردسرهای جدی برای نیروی دریایی سپاه پاسداران به دنبال دارد. این اتفاق درست قبل از ورودی بندرعباس، و در نزدیکی یک کانال مهم افتاده است.

از آنجا که این منطقه از دریا عمق کمی (حدود ۴۵ فوت) دارد، شرایط برای ایران بدتر شده است چون نمی‌تواند این ماکت را رها کند که غرق شود. این عمق کم موجب می‌شود که اگر دیگر کشتی‌ها از روی این ماکت غرق شده عبور کنند، آسیب فاجعه‌باری ببینند. در واقع، تا دو روز پیش، بخشی از این ماکت هنوز غرق نشده بود. این یک خطر جدی برای کشتیرانی است.

به‌این‌ترتیب، این ماکت باید نجات داده شود. اما این کار نیازمند تلاش و وقت زیادی است و منابع زیادی می‌طلبد. با وجودی که ایران کشتی‌ها و هواپیماها را از دریا خارج کرده، اما به نظر نمی‌رسد که برای نجات این ماکت ناو توانایی لازم را داشته باشد. ممکن است به همین دلیل باشد که در تصاویر ماهوارهای دیده می‌شود این ماکت ناو رها شده است.

سال گذشته ایران بخش‌های مهمی از پهپاد گلوبال هاوک نیروی دریایی آمریکا را که در آب‌هایش هدف قرار داده بود خارج کرد. اما تردیدهای جدی در این باره وجود دارد که آیا این پهپاد از قسمت‌های عمیق دریا خارج شده‌اند. لاشه‌های شناور روی آب یک چیز است و خارج کردن یک کشتی بزرگ در حال غرق شدن چیز دیگری است.

فوربس با تاکید بر اینکه حماسه غرق ماکت ناو هواپیمابر، که اهداف تبلیغاتی را در نظر داشت، به هدفی علیه خود تبدیل شد، مطلبش را با این جمله به پایان رسانده که «اگر این ماکت برای مدت طولانی در چنین مکان بدی رها شود، نمایشی از قابلیتهای ایران خواهد بود.»

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۴ اوت ۲۰۲۰