بحران بلاروس ادامه دارد؛ لوکاشنکو خواستار مداخله ارتش شد

با تداوم بحران سیاسی در بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، روز شنبه به وزیر دفاع این کشور دستور داد تا با اتخاذ «سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات» از تمامیت ارضی کشور دفاع کند.

از زمان اعلام پیروزی لوکاشنکو در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بلاروس، موجی از اعتراضات کشور را فراگرفته است. معترضان خواستار کناره‌گیری لوکاشنکو پس از ۲۶ سال در دست داشتن قدرت هستند، اما لوکاشنکو معترضان را به وابستگی به خارج از کشور متهم می‌کند.

لوکاشنکو مدعی است که کشورهای خارجی از مرزهای غربی بلاروس اسلحه و پول برای تامین مالی اعتراضات وارد می‌کنند. او همچنین این ادعا را مطرح کرده که نیروهای ناتو در نزدیکی بلاروس در حال تحرکاتی هستند.

پیشتر لوکاشنکو به نیروهای امنیتی بلاروس دستور داده بود که جلوی ادامه «اغتشاشات» را بگیرند.

همچنین روز جمعه اعلام شد یک مقام بلندپایه وزارت امورخارجه آمریکا به لیتوانی و روسیه خواهد رفت تا درباره وضعیت بلاروس با مقام‌های این دو کشور گفتگو کند. روسیه از متحدان اصلی حکومت لوکاشنکو در بلاروس است.

پیشتر رهبران فرانسه و آلمان در تماس‌های جداگانه‌ای با ولادیمیر پوتین خواستار مداخله او در بحران بلاروس و توقف خشونت‌ها شده بودند.

اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه اعلام کرده بود که در کنار مردم معترض بلاروس است و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور را که بر اساس آن، الکساندر لوکاشنکو پیروز این انتخابات اعلام شده، رد می‌کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، پس از برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره بحران بلاروس، از تحریم‌های دیگر اتحادیه اروپا علیه تعداد «قابل توجهی» از رهبران حکومت بلاروس که در انجام خشونت‌ها و سرکوب‌ها علیه معترضان و همچنین ارتکاب تقلب‌های انتخاباتی در این کشور نقش دارند، خبر داد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۲ اوت ۲۰۲۰