چهار تانکر حامل نفت ایران پرچم‌شان را پنهان کردند

ان‌بی‌سی گزارش داده که در پی گزارش این رسانه مبنی بر آنکه چهار تانکر، با دور زدن تحریم‌های آمریکا، نفت ایران را منتقل می‌کنند، این تانکرها پرچم‌شان را پنهان کرده‌اند.

بر اساس گزارش منتشر شده از موسسه تحقیقات دریایی تانکر ترکرز، هر چهار تانکر در سال جاری به طور مخفیانه به آب‌های ایران رفته‌اند و میلیون‌ها بشکه نفت را بار زده اند.

به نوشته رسانه آمریکایی ان‌بی‌سی، این سفرها بخشی از اقداماتی است که تانکر ترکرز آنها را اقدامات پیچیده ایرانیان و کشتی‌های خارجی توصیف می‌کند. در این اقدامات، کشتی‌ها اطلاعات مربوط به ردیابی را دست‌کاری می‌کنند تا دور زدن تحریم های آمریکا را پنهان کنند.

در گزارشی که ان‌بی‌سی در تاریخ ۳۱ ژوئیه منتشر کرد به ۱۵ کشتی، از جمله گیزل، اکاترینا، لراکس و آمفی‌تریتی اشاره شده بود که با پرچم جزایر سن‌تکیتس و نویس کارائیب حرکت می‌کنند.

پنج روز پس از آن گزارش، سن‌تکیتس و نویس تصمیم گرفتند که اجازه ندهند این تانکرها با پرچم آنها حرکت کنند.

بر اساس قوانین دریانوردی، کشتی‌هایی که به دریا می‌روند باید پرچم یک کشور را حمل کنند. کشتی‌هایی که پرچمی نداشته باشند نمی‌توانند اقدامات اولیه‌ای همچون پهلو گرفتن در یک بندر یا ثبت بیمه کشتیرانی را انجام دهند.

گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان دریانوردی بین‌‌المللی نشان می‌دهد که این چهار کشتی که پرچم سن‌تکیتس و نویس را برداشته‌اند، اکنون در فهرست «بی‌نشان‌ها» قرار گرفته‌اند. هرچند این امکان برای آنها وجود دارد که دوباره تحت پرچم کشور دیگری حرکت کنند، از دست دادن پرچم می‌تواند در مدتی کوتاه به اختلال در حرکت آنها منجر شود.

مدارک سازمان دریانوردی بین‌المللی نشان می‌دهد که شبکه پیچیده‌ای از شرکت ها مسئول هر یک از کشتی‌ها هستند. اما سه کشتی از این چهار کشتی در نهایت به یک شرکت تعلق دارند که یک شرکت هندی به نام فلورتا شیپ منجمنت است. کشتی چهارم به کمپانی دیگری به نام راول شیپ منجمنت مرتبط است. هیچ‌یک از این کمپانی‌ها حاضر به توضیح در این خصوص نشدند.

مقام‌های رژیم ایران برای اظهارنظر در این خصوص در دسترس نیستند اما آنها تمایل خود را به دور زدن تحریم‌های آمریکا مخفی نمی‌کنند.

غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی دستگاه امور خارجه رژیم ایران، در تاریخ دهم ژوئیه گفته بود: «چین تنها کشوری است که به صورت رسمی از ما نفت می‌خرد، هرچند ما راه‌های خودمان را در صادرات نفت به دیگر کشورها داریم.»

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۷ اوت ۲۰۲۰