آمریکا وب‌سایت سه شرکت ایرانی “وابسته به سپاه” را مسدود کرد

وزارت دادگستری آمریکا دیروز جمعه هفتم شهریور (۲۸ اوت) با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود از مسدود شدن وب‌سایت‌های مورد استفاده سه شرکت ایرانی خبر داد. در این بیانیه مطبوعاتی نام سه شرکت ایرانی “مبین اینترنشنال، صحار فایول و عمان فایول” عنوان شده است.

گفته شده است که این شرکت‌ها در سازماندهی انتقال محموله سوخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وزارت داگستری آمریکا از آن به عنوان “یک سازمان تروریستی خارجی” نام برده، یاری رسانده‌اند.

به گفته وزارت داگستری آمریکا، این محموله سوخت به ونزوئلا انتقال داده شده و “شرکت‌های صوری ایرانی” به فروش سوخت به ونزوئلا کمک کرده‌اند. در ادامه بیانیه وزارت داگستری آمریکا به توقیف چهار نفت‌کش حامل بنزین رژیم ایران به ونزوئلا از جمله به نفتکش‌های “لونا، پاندی، برینگ و بلا (Bella)” هم اشاره شده است.

به گفته وزارت داگستری آمریکا، چهار نفت‌کش که بنزین صادارتی رژیم ایران به ونزوئلا را حمل می‌کرده‌اند، به اتهام نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی توقیف شدهاند.

دادستانی کل ایالات متحده در دوم ژوئیه ۲۰۲۰ درخواست توقیف چهار نفت‌کش را که راهی ونزوئلا بودند به مقامات آمریکا ارائه کرد که این نفت‌کش‌ها در اواخر مرداد سال جاری به دستور دادگستری آمریکا توقیف شدند.

دادستانی آمریکا در کیفرخواست خود تصریح کرده بود که جمهوری اسلامی “درآمد حاصل از صدور سوخت به ونزوئلا را صرف فعالیت‌های جنگ‌طلبانه، گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و تجهیزات و تسلیحات نظامی در پشتیبانی از تروریسم و نقض حقوق بشر می‌کند”.

مقامات آمریکا مدعی هستند که یک تاجر ایرانی وابسته به سپاه پاسداران در پشت صحنه عمل کرده و با راه‌اندازی شرکت‌های صوری که بعضی مالک دیگری دارند، قصد داشته که رد گم کند.

مقامات جمهوری اسلامی اما در ارتباط با توقیف نفت‌کش‌ها گفتند که این کشتی‌ها و محموله آن متعلق به ایران نبوده است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در واکنش به توقیف چهار نفت‌کش گفته بود که کشتی و محموله‌های آن متعلق به ایران نبوده و محموله‌ها بنزین فروخته‌شده ایران به ونزوئلا بوده است.

زنگنه تاکید کرده بود که این محموله‌ها شامل بنزین ایران بوده که به صورت فوب به ونزوئلا فروخته شده بود و آمریکا نه اموال جمهوری اسلامی، بلکه اموال ونزوئلا را توقیف کرده است. مقامات رژیم ایران اما هنوز درباره بیانیه رسمی وزارت داگستری آمریکا پیرامون مسدود شدن وب‌سایت سه “شرکت صوری ایرانی” واکنشی نشان نداده‌اند.

آمریکا از سال ۲۰۱۸ در پی خروج از برجام در چارچوب سیاست “فشار حداکثری” تحریم‌های گسترده‌ای را علیه صادرات نفت رژیم ایران اعمال کرده و هدف از آن را واداشتن جمهوری اسلامی به سوی توقف برنامه هسته‌ای، محدودسازی برنامه توسعه موشک‌های بالستیکی و جلوگیری از نفوذ نظامی رژیم ایران در خاورمیانه اعلام کرده است. مسدودسازی هر چه بیشتر کانال‌های درآمدی حکومت ایران از راه فروش نفت، از جمله تلاش‌های آمریکا در این راستا است.

وزارت دادگستری آمریکا دیروز جمعه همزمان با اعلام مسدود کردن وب‌سایت‌های سه شرکت ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علیه چهار شهروند ایالات متحده با نام‌های نیکلاس هوان ۳۴ ساله، ژنیو وانگ ۳۹ ساله، رابرت تویتز ۳۰ ساله و دنیل ری لین ۳۹ ساله، در ارتباط با “توطئه برای فروش نفت تحریم‌شده ایران” اعلام جرم شده است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین در همین روز صاحب‌علی مولایی ۵۶ ساله، محسن فقیهی ۵۴ ساله، آرنولد کونانگ ۲۶ ساله و آلفرد کونانگ ۵۵ ساله را متهم به ارسال قطعات هواپیمایی آمریکایی به ایران بدون مجوز دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا کرد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۹ اوت ۲۰۲۰