یازدهم اردیبهشت روز جهانی کارگر گرامی باد

محمود عاشوری

به یازدهم اردیبهشت یا اول می، روز جهانی کارگر نزدیک میشویم. من بعنوان یک سکولار دمکرات دوست دارم فرصت را غنیمت شمرده و نظرات خودم را در مورد این روز بیان کنم.

از نظر من در سیستمهای ایدئولوژیک، انسانها با برچسب خاصی تعریف میشوند. در حکومت سکولار دمکرات انسان بدون برچسب تعریف میشود. قبل از هر پسوند دیگری مثل معلم یا کارگر یا کارفرما یا بازاری ما با انسان طرف هستیم. حقوق پایه ای همه آنها برابر است. از نظر حقوق اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مالکیت بر کشور تفاوتی بین رئیس دولت و یک سرمایه دار و یک کارگر وجود ندارد. برابری کامل حقوقی. از نظر سیاسی مانند فلان سرمایه دار یا تولید کننده دارای حق تشکیل سندیکا و اتحادیه است. او میتواند بعنوان یک فرد و بعنوان یک عضو در تشکل سیاسی خود در قدرت سیاسی جامعه شرکت کند و دارای سهم باشد. تشکل های کارگری بنا به تعداد اعضای خود حق استفاده از وسائل ارتباط جمعی و دیگر امکانات اجتماعی را دارا هستند. کارگر در حکومت سکولار و دمکراتی که من برای آن مبارزه میکنم دارای حق اعتصاب و حق تظاهرات برای رسیدن به خواستهای اقتصادی و همچنین شرکت در پروسه قدرت سیاسی جامعه در تمام رده های ساختار قدرت بعنوان شخص و یا تشکل کارگری را داراست. برابری کامل سیاسی و ابراز عمل سیاسی بین سندیکای کارگران اتوبوسرانی و فلان سندیکای اتومبیل سازان تعریف و عمل میشود. همچنان که آزادیهای آنها تعریف میشود محدودیتهای آنها نیز تعریف میشود. همچنان که یک سرمایه دار و ژنرال ارتش حق دیکتاتوری ندارد یک کارگر و یا تشکل کارگری هم حق دیکتاتوری به هر عنوانی را ندارد. دیکتاتوری پرولتاریا به همان اندازه محکوم است که دیکتاتوری چکمه و یا مذهبی. در جامعه ای که من برای آن مبارزه میکنم دیکتاتوری هر انسانی بر انسان دیگر محکوم است. 

از نظر من حق دیگری که برای تمام انسانهای ساکن در یک کشور تعریف میشود حق برابری مالکیت بر کشور خود میباشد. این بدان معنی است که هر انسان به صرف داشتن حق شهروندی در ایران دارای حق برابر در استفاده از امکانات کشور یعنی تمام منابع زمینی، هوایی و دریایی داراست. در حکومت سکولار دمکراتی که من به آن باور دارم میزان این امکانات تعریف شده و  با برنامه ریزی مشخص در تخصیص برابر این امکانات حد اکثر تلاش خود را خواهد کرد. 

ما وقتی میگوییم همه ایرانی و همه انسانهای با حقوق برابر هستیم، این ایرانی بودن و برابر بودن از نظر حقوقی در تخصیص این امکانات تعریف میشوند. ایجاد امکان برابر کاری و فعالیت اقتصادی و تولیدی و همچنین تعیین حداقل امکانات زندگی برای همه با توجه به این امکانات تعریف و تعیین میشوند. همچنان که در دیگر کشورهای پیشرفته با امکاناتی کمتر از ما عملی شده است.

در قسمت آخر این نوشته میپردازم به سهم مبارزاتی کارگران در این برهه حساس از تاریخ کشورمان. 

باید بگویم سهم مبارزاتی طبقه کارگر کشورمان از دیگر اقشار جامعه که خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی هستند بمراتب بیشتر از نظر کمی و با اهمیت تر از نظر کیفی است. سیستم فاشیستی مذهبی حاکم بر کشور ما به خاطر همین اهمیت بیشترین فشار سیاسی را بر شانه شما عزیزان وارد میکند. این فشار علی رغم فشار معیشتی طاقت فرسا و کمر شکنی است که بطور روز افزون به شما تحمیل میشود. به میمنت حاکمیت سراسر توحش و دزد حاکمان اسلامی صفوف محرومان و تهیدستان روزبروز عظیم و عظیم تر میشود. امروز سطح معیشتی معلمان، پرستاران، دانشجویان، بازنشستگان و ارتشیان همه و همه با سطح معیشتی پایین ترین اقشار طبقه کارگر برابری میکند. 

شما کارگران اما بعلت ارتباط منسجم چندین ساله در محیط کار و اعتماد و آگاهی ناشی از تخصص کاری نقشی بمراتب مهم تر در این مبارزه ایفا میکنید. نقش تشکلهای شما و رهبران مبارز و رزمنده تان در بهم پیوستن مبارزه دیگر اقشار مردم در محلات و شهرها و استانها  میتواند مهم ترین فاکتور در سرنگونی نهایی این حکومت ضد مردمی و ضد کارگری باشد. اتحاد شما همراه با معلمان و بازنشستگان و دانشجویان و زنان و دیگر اقشار آزادیخواه میتواند خیلی سریع تیر خلاص را به این رژیم جنایتکار و سرکوبگر بزند و زمینه را برای  یک حکومت آزاد و مردمی را فراهم کند. 

حزب سکولار دمکرات ایرانیان ضمن قدر دانی از مبارزات باشکوه روزمره شما و استقامت و پایداری رهبران مقاوم شما، دست شما را برای بزیر کشیدن این حکومت فاشیستی مذهبی می فشارد و از تمام خواستهای بحق شما که در بیانیه های شما بمناسبت روز کارگر ابراز شده حمایت میکند. ما با تمام امکانات خود همراه و همگام شما در این مبارزه با شکوه هستیم.

۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ – ۲۹ آوريل ۲۰۱۹