خلیل‌زاد: رژیم جمهوری اسلامی ایران، مانعی بر سر راه صلح در افغانستان

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای آشتی در افغانستان می‌گوید جمهوری اسلامی ایران چالشی در راه مذاکرات صلح افغانستان است. او دیشب در گفتگوی از راه دور در سازمان صلح آمریکا گفت که تمام کشورهای منطقه به جز جمهوری اسلامی ایران با روند صلح افغانستان همراه شده اند.

آقای خلیل‌زاد اما همزمان گفت که آمریکا به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده است که بر سر روند صلح افغانستان با این کشور گفتگو کند. از نظر آقای خلیل زاد، مخالفت ایران با روند صلح افغانستان به دلیل روابط نامناسبش با آمریکا است.

او گفت: «رژیم ایران می‌خواهد آمریکا درگیر جنگی باشد که نه بتواند آن را با موفقیت پایان بخشد و نه ادامه‌اش دهد. ایران به دنبال تحمیل تلفات و هزینه سنگین بر آمریکا در افغانستان است.»

نماینده ویژه آمریکا همچنین گفت که رژیم ایران با حمایت از گرو‌ه‌های مخل امنیت می‌کوشد دردسری تازه را برای آمریکا افغانستان ایجاد کند اما آمریکا این حرکات را به دقت زیر نظر دارد.

پاسخ رژیم ایران به موضع‌گیری تازه آقای خلیل‌زاد هم سریع بود: ابراهیم طاهریان، همتای آقای خلیل‌زاد و نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان سخنان او پیرامون نقش رژیم جمهوری اسلامی ایران در روند جاری صلح را در این کشور «غیرمسؤولانه و نشانه بارزی ازعدم درک دقیق تحولات افغانستان از سمت آمریکا» دانست.

آقای طاهریان گفت: «جمهوری اسلامی ایران رسما و به صراحت از آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان حمایت می‌کند و بر آمادگی خود برای پیش‌برد روند صلح واقعی و پایدار در این کشور تاکید کرده است و ثبات در افغانستان را بخش جدایی ناپذیر و همیشگی سیاست خود در این کشور می‌داند.»

این دیپلمات رژیم ایران گفت: «اظهارات مطرح شده توسط مقام آمریکایی ناشی از مشخص شدن تدریجی اشتباه معماران توافق دوحه در نحوه پیشبرد روند صلح و توسل آنان به بازی سرزنش به منظور توجیه ناکارآمدی این سیاست از طریق متهم کردن دیگر کشورها است.»

با وجود ادعای مقام‌های رژیم ایران درباره حمایت از روند صلح افغانستان، جواد ظریف که اسمش در فهرست سخنرانان افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان در دوحه بود، از شرکت و سخنرانی در این گردهمایی خودداری کرد.

رژیم ایران همزمان با تامین رابطه با دولت افغانستان با طالبان نیز روابطی دارد. اما روند جاری صلح به رهبری آمریکا را راه برقراری صلح و ثبات دائمی در افغانستان نمی‌داند.

مذاکرات صلح افغانستان همچنان در دوحه جریان دارد اما بر سر تعیین اصول کاری و موضوعات مورد مذاکره هنوز توافقی حاصل نشده است. آقای خلیل‌زاد برای گزارشدهی به واشینگتن برگشته است و تاکنون در کنگره شهادت داده و در سازمان صلح آمریکا سخنرانی کرده است.

در این سخنرانی او همچنین گفت دو طرف افغانستان از خشونت به عنوان ابزاری برای تقویت مواضع و جهت‌دهی به مذاکرات استفاده می‌کنند.

او گفت: «دو طرف اکنون باید برای رسیدن به یک توافق سیاسی که بتواند فصل ۴۰ سالۀ مرگ و ناامیدی را ببندد، کاملاً متعهد شوند. اما این کار آسان نیست. افغانستان پیچیده است. در آن جا نخبگان قدیمی، نخبگان تازه، کسانی که نخبه خواهند شد، رهبران مذهبی، رهبران شهری و روستایی، قبیله‌ها و قوم‌ها و فرقه‌های مذهبی وجود دارند. دربارۀ یک نظام سیاسی و اقتصادی برتر و حقوق و ارتباط درست میان جنسیت‌ها، دیدگاه‌های گوناگونی است.»

او همچنین گفت طالبان حاضر شده‌اند حقوق زنان را به رسمیت بشناسند و حتی اجازه دهند که در دولت آینده کشور وزیر زن هم وجود داشته باشد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح در افغانستان