شهروندان ایرانی در صدر خریداران ملک در ترکیه قرار گرفتند

مرکز آمار ترکیه اعلام کرد از سپتامبر/ مهر سال گذشته تاکنون اتباع ایرانی با خرید ۹۰۸ واحد خانه بزرگ‌ترین گروه خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند. شهروندان عراقی، روس‌ها، شهروندان جمهوری آذربایجان و افغانستان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر/ مهر سال جاری، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اخذ اقامت و شهروندی ترکیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته. در مجموع در این بازه زمانی شهروندان خارجی پنج هزار و ۲۶۹ واحد خانه خریده‌اند.

بر همین اساس بیشترین واحدهای مسکونی در استانبول به شهروندان خارجی فروخته شده. (دو هزار و ۳۷۰ واحد) آنتالیا با هزار و ۱۸ واحد و آنکارا با ۳۴۷ واحد، محبوب‌ترین شهرها برای خرید خانه در ترکیه توسط اتباع خارجی بوده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ترکیه، طی این مدت اتباع ایرانی با خرید ۹۰۸ واحد خانه بزرگ‌ترین گروه خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند.

در مجموع در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر/ مهر سال جاری ۱۳۶ هزار و ۷۴۴ مورد فروش ملک در ترکیه به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود شش درصد کاهش پیدا کرده است. ۱۰۸ هزار و ۴۲۱ خانه از این واحدهای مسکونی نوساز بوده‌اند.

طبق قوانین جدید، اتباع خارجی با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر می‌توانند شهروندی و تابعیت ترکیه را به دست آورند. از زمان تصویب این قانون، خرید خانه توسط خارجی‌ها رونق پیدا کرده است.

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در سال ۲۰۱۵ در گزارشی تفصیلی از فروش ویزای اتحادیه اروپا به ثروتمندان خارجی از جمله در مالت، قبرس و مجارستان پرده برداشته بود. در این فاصله قبرس برنامه اعطای تابعیت در ازای سرمایه‌گذاری را لغو کرده است.

آلتان الماس، مدیر بخش سرمایه‌گذاری و توسعه مؤسسه کاناتدر در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت:

«تمایل بالای اتباع خارجی برای خرید ملک در ترکیه نشان می‌دهد که این کشور به یک رقیب برای کشورهای اروپایی حوزه مدیترانه تبدیل شده است.»

برگرفته ای از رادیو زمانه ، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰