پرسشی از شخصیت های فرهنگی و سیاسی ایران به مناسبت روز کوروش بزرگ (۲۰۲۰-۱۳۹۹)

در این دوران کرونایی، و با همه ی مصیبت ها و مشکلاتی که حکومت اسلامی حاکم بر ایران بر سر مردمان ایران آورده، آیا فکر می کنید برگزاری بزرگداشت «روز کوروش بزرگ» در شرایط کنونی ایران همچنان اهمیت دارد یا نه؟

دکتر محسن بنائی
روز کوروش را امسال بیش از سالهای دیگر باید بزرگ داشت. رویکرد گسترده مردم به این چهره پرافتخار تاریخ ایران هر سال اوج تازه‌ای می‌گیرد و بزرگداشت کوروش رفته‌رفته به نمادی برای نمایش دوری جستن از رژیم اسلامی فرارُسته است.
بی‌گمان در این روزهایی که بیماری کرونا با همه‌گیری هراس‌انگیز خود جان همه شهروندان را نشانه گرفته است، باید از هرگونه گردهمایی پرهیز کرد. ولی سپهر اینترنت و و شبکه‌های همگانی می‌توانند جایگزین خوبی برای این بزرگداشت باشند.
بزرگداشت کوروش، گامی بلند در نوزائی کیستی ایرانی است و بایسته است که پرچم آن را همواره ایراندوستان و آزادیخواهان برافرازند، مبادا که دین‌فروشان نام بلند کوروش را دکانی برای فروش کالای مرگبار خود کنند.
شاد باشید

سودابه چمن آرا
من فکر میکنم وقتی روزی برای کسی ویا موردی مشخص شد. آن روز هر سال یادآوری می‌شود و بستگی به اوضاع و احوال آن سال، بزرگداشت کوچک یا بزرگ خواهد بود. 
به نظر من در سالی مثل امسال بعلت مشکلات عدیده با اعلان روز کورش و تبریک ، این روز به یکدیگر آن را جشن می گیرم. 
امیدوارم  روزی برسد که ما همگی بتوانیم این روز را به بهترین وجه جشن بگیرم

عباس دانشور
از نظر من بزرگداشت کورش بزرگ بخصوص در این دوران تاریک حاکم بر کشورمان پیام آزادی و برابری را در اذهان زنده نگه می دارد. همه ی جشن های ایرانی را باید برگزار کرد. به خاطر می آورم زمانی که در زندان حکومت اسلامی بودم،  در آنروزهای خونین و سخت هم، ما نوروز باستانی را جشن می گرفتیم.

فرحناز عمادی
در سرزمینی که سایه سنگین بیش از ۴۰ سال حکومت اسلامی را بر دوش میکشد، سایه ایی که پیک بی عدالتی، پیک عزاداری و پیک دروغ پروری را چنان آوار بر سر تک تک ما ایرانیان ریخته است همانا
آفتاب امید بخش دهنده از این آوار، برگزاری یادبود کوروش کبیر است که در تاریخ باستان هزارساله پیش، پیوسته در پیک عدالت، پیک شادی و پیک راست منشی درخشیده است. باشد تا تک تک ما ایرانیان پیک های کوروش کبیر را نخست در خردمان و سپس در قلبمان بسپاریم و در نگهبانی آن کوشا باشیم تا نسل به نسل مشعل این پیک ها فروزان بماند

شمس‌الدین دارابی
هر کشور و مردمش را با نماد و فرهنگ پیشینه اش می شناسند بدون شک نماد ایران و ایرانی کوروش است چرا که نماد آزادی خواهی و انسان دوستی و آنچه که امروز حقوق بشر می خوانیم می باشد پس بر ماست تا جایی که می توانیم در ترویج و برپایی روز کورش کوشا باشیم و این روز را ارج نهیم تا ایران و ایرانی واقعی را به جهانیان بشناسانیم.

جواد مفرد کهلان
نه تنها بزرگداشت روز کوروش در این دوره خاص لازم است. بلکه روشنگری در نام و نشان وی در روایات ملی شاهنامه و اوستا نیز ضروری است. شاید که  گامی از خود بیگانگی فرهنگی فراتر رفته، به سوی خود آگاهی ملی برویم

محسن بهزاد کریمی
مصائبی که رژیم برسر مردم ایران نازل کرده بیش از چهل سال است که ابعاد وسیعی از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و مختص به امسال و سال پیش نیست؛ هرچند در حال حاضرسرکوب، سلامت و معیشت ملموس ترین آنها هستند. به زعم من ابعاد و ارزشهایی که قرنها برای آن زحمت کشیده شده نباید در غفلت ناشی از مصائب به گوشه رانده شوند و بلکه بلعکس با پاسداری از برخی از این ارزشها؛ مثلا حقوق بشر، از بروز جنایات بیشتر در سایه مصائب جلوگیری کرده و با بزرگداشت و آیین ها و سنن نه تنها ریشه ها و ارزشها را به یاد می آوریم بلکه در این وانفسا تخم امید را در دل مردمانمان میکاریم. چرا نباید دستی که قرار است از غیب بر آید و کاری بکند از آستین فرهنگ و آیین کهن ریشه نگیرد و آرش و کاوه ای از خود نسازد؟ برای گذار از این رژِیم همانقدر که به جامعه گلوبال برای ارتباط با جهان بیرون نیازمندیم به ارزشهای فرهنگی و ابعاد معقول ناسیونالیسم ایرانی که ریشه مشترک همه ما ایرانیان است نیازمندیم. 
باید کورش و منشور حقوق بشر را سمبل دادخواهی مردم ایران کرد.

دکتر مسعود امیرخلیلی
به عقیده من دوران باستان ما، امروز از هر رور دیگر مهم تر شده، چون رژیم اسلامی ایران مدت بیش از چهل سال است که قصد از بین بردن گذشته غیر اسلامی ایران را دارد . گشودن صفحات روز کورش بزرگ در سایت بنیاد میراث پاسارگاد ایده جالبی است.

برگرفته از سایت بنیاد میراث پاسارگاد