“اثربخشی ۹۵ درصدی” واکسن شرکت مُدرنا علیه کرونا

کنسرن آمریکایی مُدرنا از تهیه واکسنی اثربخش در پیکار با ویروس کرونا خبر داد. با گسترش موج‌های دوم و سوم کرونا در جهان تکاپو برای دستیابی به واکسن، به رقابتی شدید میان شرکت‌های داروسازی منجر شده است.

یک پروژه تحقیقاتی برای تهیه واکسن کرونا بیلانی مثبت عرضه کرده است. کنسرن مُدرنا می‌گوید واکسنی بالقوه تهیه کرده که تا نزدیک ۹۵ درصد در مقابله با ویروس کرونا مؤثر است. کنسرن دارویی مدرنا می‌گوید که واکسن احتمالی آن با آزمون بالینی بر ۳۰ هزار نفر در سومین مرحله، به نتیجه قابل قبولی رسیده است.

پیش از این شرکت آمریکایی فایزر و بنیاد آلمانی بایون‌تک گفته بودند توانسته‌اند واکسنی با بالای ۹۰ درصد کارآیی تهیه کنند، که به زودی برای تولید انبوه و مصرف بازاری آن تقاضای مجوز خواهند کرد. مُدرنا نیز می‌گوید که هفته آینده هم در ایالات متحده و هم در چند کشور دیگر برای دریافت پروانه تولید انبوه تقاضای مجوز خواهد کرد.

کمیسیون اتحادیه اروپا هم‌اکنون برای دریافت حدود ۱۶۰ میلیون واحد واکسن با کنسرن‌های گوناگون گفتگو می‌کند، اما هنوز قراردادی به امضا نرسیده است.

آنتونی فاوچی، ویروس‌شناس نامی ایالات متحده، در گفت‌وگو با کانال سی‌ان‌ان CNN از اثربخشی بالای واکسن فرآورده مُدرنا ابراز خرسندی کرده است. او گفته است که در آمریکا از ماه دسامبر آینده می‌توان واکسینه کردن افراد “پرخطر” مانند بیماران و سالخوردگان را شروع کرد. به گفته او ارائه واکسن به تمام جمعیت کشور “چند ماهی طول دارد”، یعنی در ماه آوریل شروع و تا پایان ماه ژوئيه به درازا می‌کشد.

واقعیت این است که دولت ایالات متحده در برنامه‌ای ویژه از کنسرن‌های گوناگون، از جمله مُدرنا، برای تهیه واکسن کرونا حمایت مالی به عمل آورده است.

در مطالعات بالینی برای آماده‌سازی واکسن مدرنا، به ۱۵ هزار نفر واکسن تزریق شد و ۱۵ هزار نفر دیگر به عنوان “گروه کنترل” تعیین شدند. از این عده روی هم تنها ۹۵ نفر به کووید۱۹ دچار شدند که تنها پنج تن از آنها واکسینه شده بودند و ۹۰ نفر دیگر از گروه کنترل بودند. طبق محاسبه اثربخشی واکسن بیش از ۵ / ۹۴ درصد ارزیابی می‌شود، یعنی تا همین مقدار از عملکرد ویروس کرونا جلوگیری می‌کند. در این واکسن نیز، مانند مورد واکسن فایزر، دو بسته واکسن لازم است که باید با فاصله زمانی معینی تزریق شوند.

کنسرن مدرنا گفته است در صورت گرفتن پروانه تولید، آمادگی دارد که تا پایان سال جاری میلادی حدود ۲۰ میلیون بسته واکسن به آمریکا تحویل دهد و در سال آینده تا یک میلیارد بسته واکسن تولید کند.

یکی از مشکلات تولید و پخش واکسن به دمای نگهداری آن مربوط می‌شود. برای نمونه واکسن فایزر گفته بود که برای جابه‌جایی به محیطی با دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد، در حالی که به گفته کنسرن مدرنا واکسن این شرکت را می‌توان در دمای منفی ۲۰ درجه نقل و انتقال داد. بنا به همین گزارش فرآورده این شرکت را می‌توان تا ۳۰ روز در یخچال معمولی نگهداری کرد.

در حال حاضر مرکز دارویی اروپا (EMA) سرگرم بررسی نمونه‌های گوناگون واکسن است و از شرکت‌های داروسازی گوناگون خواسته است که فرآورده‌های خود را، حتی در مرحله آزمون بالینی، به این ارگان معرفی کنند تا در نوبت وارسی قرار گیرند.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰