آژانس هسته‌ای گزارش‌ها در باره سانتریفیوژهای نسل جدید ایران را تایید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای آغاز کار سانتریفیوژهای نسل جدید نصب شده در سایت زیرزمینی نطنز را تایید کرد. مدیرکل آژانس در عین حال گفت، توانایی کلی ایران در غنی‌سازی اورانیوم افزایش چشمگیری نداشته است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز چهارشنبه، ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان) در وین به خبرنگاران گفت، جمهوری اسلامی ۱۷۴ سانتریفیوژ جدید را از جای دیگری به سایت هسته‌ای نطنز منتقل کرده و به کار انداخته است. او همچنین اظهار داشت که استفاده از این گونه سانتریفیوژها نقض توافق هسته‌ای با ایران است.

گروسی ضمن بیان این که اقدام اخیر جمهوری اسلامی منجر به تولید بیشتر اورانیوم غنی‌شده نخواهد شد خاطرنشان کرد، ایران از حد مورد توافق برای اورانیوم غنی‌شده به میزان زیادی فراتر رفته است.

به گفته مدیرکل آژانس، از ایران خواسته شده است در این باره شفاف‌سازی کند اما توضیحات داده‌شده «رضایت بخش نیست».

پیش از اظهارات گروسی خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از آژانس هسته‌ای گزارش داده بود که جمهوری اسلامی بر خلاف تعهداتش در برجام، تزریق گاز “هگزافلوراید اورانیوم” (UF6) به سانتریفیوژ‌های پیشرفته نسل جدید IR-2m را آغاز کرده است.

در این گزارش آمده است: «آژانس در تاریخ ۱۴ نوامبر تائید کرده که ایران تزریق UF6 به آبشار (زنجیره) ۱۷۴ تایی سانتریفیوژ IR-2m را که اخیرا در تأسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده، آغاز کرده است.»

بر اساس توافق هسته‌ای، حکومت اسلامی اسلامی تنها حق انباشت اورانیوم غنی‌شده با سانتریفیوژ‌های نسل اول IR-1 را دارد و تنها این دستگاه‌ها برای فعالیت در سایت زیرزمینی نطنز مجاز هستند.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰