پرکشیدن مرغ از سفره مردم، قیمت مرغ کیلویی ۴۰ هزار تومان

به دنبال افزایش شدید و ناگهانی قیمت گوشت مرغ در ایران، احمد فرشچیان، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، روز سه‌شنبه اعلام کرد: «ما باید چند ماه قبل و زمانی که مرغ هنوز به مرز ۴۰ هزار تومان نرسیده بود برای بهبود اوضاع بازار برنامه ریزی می‌کردیم.» او تاکید کرد: «دولت در طول ماه‌های گذشته صدای هشدارهای فعالان بخش خصوصی درباره‌ احتمال افزایش قیمت مرغ را نشنید و امروز نتیجه این نادیده گرفتن‌ها را در بازار می‌بینیم.»

احمد فرشچیان در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: «بخش خصوصی از چند ماه قبل به روش‌های مختلف و از هر تریبونی که ممکن بود، به دولت هشدار داد که در حوزه نهاده‌های دامی مشکلات و محدودیت‌های جدی وجود دارد و اگر این مشکلات حل نشود، به کاهش توان تولیدی کشور در حوزه مرغ و تخم‌مرغ منجر شده و در نهایت به افزایش نرخ‌ها می‌انجامد.»

دولت اعلام می‌کند نهاده‌های دامی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. اما این مقام اتاق بازرگاتی تهران در این زمینه توضیح داد: «اگر دولت می‌گوید که ارز را داده پس باید در حوزه توزیع نهاده‌های دامی ورود کند تا متوجه شود کجای کار اشکال داشته که وضعیت واحدهای مرغداری را به اینجا کشانده است.»

او با تاکید بر این‌که «اگر کرونا نبود قیمت مرغ می‌توانست بسیار بیشتر از این باشد»، گفت: «با شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم‌های عروسی، عزا و جشن‌های گسترده متوقف شد و حتی در قالب محدودیت‌های جدید، دورهمی‌ها نیز محدود شده است. در چنین شرایطی میزان مصرف مرغ به شدت کاهش یافته زیرا مصرف رستورانی ما بسیار بیشتر از مصرف خانگی است‌ و به همین دلیل اگر تقاضا مانند سال‌های گذشته بود، احتمال بالاتر رفتن قیمت‌ها نیز به دلیل کاهش تولید وجود داشت.»

در روزهای گذشته قیمت مرغ در بازار داخلی افزایش قابل توجهی پیدا کرده و نزدیک به چهل هزار تومان در هر کیلو شد. فعالان صنعت مرغداری نرسیدن نهاده‌های دامی و اجبار برای خرید آنها در بازار آزاد را اصلی‌ترین علت بالارفتن قیمت این محصول می‌دانند.

محمدجواد عسکری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ریشه برخی از گرانی‌های لجام گسیخته فعلی در حوزه نهاده‌های کشاورزی و دامی، عدم انسجام، نبود همت، ‫خستگی و یاس برخی از مدیران اجرایی است.

یک عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز وجود فساد و رانت در اختصاص ارز ترجیحی به نهاده های دامی را عامل اصلی جهش یکباره قیمت مرغ عنوان کرد. محمد رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ از مدت ها قبل قابل پیش بینی بود، گفت: زمانی که فساد و رانت در اختصاص ارز ترجیحی برای واردات نهاده های دامی داشته باشیم، افزایش قیمت محصولات تولیدی کشاورزی قابل پیش بینی است.

در استان‌های ایران نیز اظهارنظرهای مختلفی در این زمینه بیان شده است. در پی اعلام سازمان جهاد کشاورزی گلستان مبنی بر اینکه برخی مرغداران، برای گران شدن قیمت مرغ، از عرضه آن به کشتارگاه‌ها و بازار خودداری می‌کنند، رئیس‌کل دادگستری گلستان، دادستان‌ها را مکلف به بررسی این موضوع کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: بالا بودن قیمت گوشت مرغ در استان‌های همجوار اثرات سویی بر استان می‌گذارد. جواد تاراسی پیش از ظهر روز ۴ آذرماه در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان زنجان، اظهار کرد: طی نیمه اول امسال، زنجان تنها استانی است که قیمت مصوب عرضه گوشت مرغ در آن رعایت می‌شود ولی اجرا نشدن این مصوبه در استان‌های همجوار مشکلاتی را نیز برای ما ایجاد کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰