مقررات شدید مرتبط با کرونا در ترکیه؛ منع تردد در روزهای آخر هفته

دولت ترکیه مقررات شدیدی برای پیکار با پاندمی اعلام کرده است. شمار مبتلایان به کرونا بسیار بیش از مقدار اعلام شده است. بیمارستان‌ها انباشته از بیمار است و کادر درمانی به شدت زیر فشار.

دولت ترکیه از چند روز پیش مقررات شدیدی برای غلبه بر بحران کرونا اعلام کرده است. آمار تازه گسترش ویروس کرونا را بسیار بیشتر از مقدار شناخته‌شده اعلام کرده و این امر مقام‌های دولتی را به چاره‌اندیشی وا داشته است.

طبق مقررات تازه‌ای که از سوی وزارت کشور ترکیه اعلام شده است، مردم در روزهای آخر هفته، شنبه و یکشنبه، تنها بین ساعت‌های ۱۰ تا ۱۷ اجازه بیرون آمدن از خانه را دارند، آن هم برای خرید و کارهای ضروری. منع رفت و آمد تا ساعت ۵ بامداد دوشنبه معتبر است. گردشگران و مسافران تا حدودی از این مقررات معاف شده‌اند.

از نظر سنی نیز برای افراد زیر ۲۰ سال و بالای ۶۵ سال محدودیت‌هایی تعیین شده است. آنها در آخر هفته باید در خانه بمانند. تنها فروشگاه‌های مواد غذایی اجازه کار دارند. رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها اجازه دارند از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب باز باشند.

انجمن پزشکان ترکیه نگرانی خود را از شیوع گسترده ویروس کرونا بیان کرده است. بخش درمان ویژه بیمارستان‌ها انباشته از افراد بیمار است و کادر درمانی بیش از حد زیر فشار قرار گرفته است.

دولت به تازگی آمار ابتلای روزانه را منتشر می‌کند. طبق آمار رسمی روزی حدود ۳۰ هزار ابتلای تازه وجود دارد، اما پزشکان رقم واقعی را بالای ۵۰ هزار می‌دانند.

سندیکای کارگران انقلابی رشته سلامت و بهداشت، می‌گوید که کادر درمانی زیر فشاری سنگین کار می‌کنند، درحالی‌که خود از چتر حمایتی محروم هستند. برخی از کارکنان بخش نظافت و امنیت بیمارستان‌ها از هیچ حمایتی برخوردار نیستند و برای جبران زحمات آنها دستمزدی پرداخت نمی‌شود.

در سراسر ترکیه از آغاز هفته جاری مقررات منع تردد شبانه برقرار شده است و مردم از ساعت ۲۱ شب تا ۵ بامداد اجازه رفت و آمد ندارند.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه این هفته اعلام کرد که ترکیه ۵۰ میلیون بسته واکسن به شرکت داروسازی چینی سینوواک سفارش داده است. انتظار می‌رود که پس از ۱۱ دسامبر اولین محموله وارد کشور شود.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۵ دسامبر ۲۰۲۰