افزایش شمار بیماران کرونا: مذهبی‌ها واکسن حلال می‌خواهند

همزمان با شروع روند واکسیناسیون علیه کووید-۱۹، شیوع ویروس کرونا در جهان سرعت گرفته و تعداد رسمی مبتلایان به کرونا به بیش از ۷۶ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر رسیده است. در این شرایط برخی از کشورهای مسلمان و مقام‌های یهودی ارتدکس، مسئله حلال بودن واکسن کرونا را مطرح کرده‌اند.

شمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در جهان که دوشنبه گذشته از ۷۵ میلیون نفر گذشته بود، و امروز یکشنبه ۲۰ دسامبر/۳۰ آذر به ۷۶ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۷۰۹ نفر رسید. بر اساس گزارش دولت‌ها و نهادهای رسمی، از این تعداد تاکنون دست کم یک میلیون و ۶۹۲ هزار و ۴۶۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

طبق داده‌های جمع‌آوری شده، از ابتدای شیوع کرونا در جهان بیش از ۲۱میلیون نفر در اروپا، نزدیک به ۱۸ میلیون نفر در آمریکای شمالی، ۱۹ میلیون و ۷۰۰هزار نفر در آسیا و  ۱۲ میلیون و ۴۰۰هزار نفر در آمریکای جنوبی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. به ترتیب ایالات متحده آمریکا، با بیش از ۱۸ میلیون مورد، هند با بیش از ۱۰ میلیون و برزیل  با بالغ بر ۷ میلیون و دویست هزار مورد، بیشترین موارد ابتلا به کووید-۱۹ را گزارش کرده‌اند. این رقم در روسیه و فرانسه به دو میلیون و در بریتانیا و ایتالیا به نزدیک به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار مورد رسیده است.

ایران با ثبت یک میلیون و ۱۵۲هزار و ۷۲ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در جایگاه پانزدهم قرار دارد.

۱۸ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ در سی روز گذشته

به‌رغم گذشته نزدیک به یک سال از آغاز همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها و تدابیر پیشگیرانه در کشورها و همزمان با شروع واکسیناسیون در برخی از نقاط جهان، آمارها از سرعت‌گرفتن شیوع این ویروس خبر می‌دهند. در سی‌ روز گذشته ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این رقم بالاترین نرخ ماهانه ابتلا به کرونا محسوب می‌شود. اروپا نیز تنها در ۵ روز یک میلیون مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرد.

در سوی دیگری از جهان ایالات متحده بیشترین رقم مرگ و میر براثر ابتلا به کرونا را دارد و کووید-۱۹ تاکنون جان ۳۲۳ هزار نفر از شهروندان این کشور را گرفته است. براساس گزارش خبرگزاری رویترز ایالات متحده با مرگ روزانه ۲۵۰۰ بیمار کووید-۱۹ روبه‌روست و با داشتن تنها ۴ درصد از جمعیت جهان، ۲۳ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا را در خود جای داده است. این کشور نیز پس از بریتانیا، واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را با استفاده از واکسن فایزر-بیونتک را در بیمارستان‌ها آغاز کرده است.

هند هم روز شنبه، پس از این‌که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور از ۱۰ میلیون نفر فراتر رفت، اعلام کرد در حال آماده‌سازی   ۶۰۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ برای شهروندان خود است که در شش تا هشت ماه گذشته بسیار دربرابر شیوع کرونا آسیب‌پذیر بوده‌اند.

همزمان که کشورهای بیشتری برای واکسیناسیون علیه ویروس کرونا آماده می‌شوند، خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید در برخی از کشورهای مسلمان از جمله اندونزی مقام‌های مذهبی بار دیگر مسئله «حلال» بودن واکسن کرونا را مطرح کرده‌اند.

واکسن حلال

طرح این مسئله در واقع به این دلیل است که شرکت‌های داروسازی به صورت گسترده‌ای از ژلاتین گرفته‌شده از خوک به‌عنوان نگهدارنده واکسن استفاده می‌کنند. با این وجود برخی از شرکت‌های داروسازی پس از سال‌ها تلاش توانستند واکسن‌هایی بدون استفاده از ژلاتین خوکی تولید کنند. سخنگوهای شرکت‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا (شرکت بریتانیایی سوئدی) گفته‌اند که در واکسن کووید آن‌ها از محصولات خوک استفاده نشده است. با این‌وجود گفته می‌شود که همچنان این احتمال وجود دارد که برخی از کشورهای مسلمان واکسن‌هایی را که تایید نشده که بدون ژلاتین خوکی هستند، دریافت کنند.

در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، علمای مسلمان و همچنین یهودی‌های ارتدوکس، درباره دریافت واکسن کووید-۱۹‌ای که احتمالا حاوی ژلاتین خوکی‌ست، هم‌نظر نیستند. برخی از آن‌ها معتقدند عدم دریافت واکسن آسیب بزرگتری به آن‌ها خواهد زد تا دریافت واکسنی که در خود ماده «حرام» دارد. برخی نیز می‌گویند مصرف خوک به صورت خوراکی حرام است و اگر نگرانی درباره بیماری وجود داشته باشد، تزریق آن منعی ندارد.

مسئله حرام و حلال بودن واکسن پیشتر نیز در اندونزی درمورد واکسیناسیون کودکان مطرح شده بود و رهبران مذهبی به والدین گفته بودند اجازه ندارند کودکانشان را با واکسن «حرام» واکسینه کنند. فرمانی که به چند برابر شدن شیوع سرخک در این کشور انجامید و اندونزی را تا رده سوم کشورهایی که سرخک در آن‌ها شایع است، بالا برد. مجوز ثانویه «شورای علما» (نهادی که حرام و حلال بودن محصولات را در این کشور تایید می‌کند) نیز نتوانست جلوی شیوع سرخک را بگیرد و تابوی اجتماعی هنوز مانع واکسیناسیون کودکان است.

در مالزی نیز شدت نگرانی والدین از حرام بودن واکسن منجر به این شد که دولت این کشور در قبال خودداری از واکسینه کردن کودکان مجازات جریمه و زندان تصویب کرد. در پاکستان نیز شرایط مشابهی وجود دارد.

 ایجاد شک و شبهه و دادن اطلاعات غلط درباره واکسن کووید-۱۹ اما در بسیاری از کشورهای جهان رواج پیدا کرده و محدود به جوامع مسلمان نمی‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰