بیانیه کانادا و ۵۷ کشور در محکومیت بازداشت خودسرانه اتباع خارجی

کانادا و ۵۷ کشور دیگر بیانیه‌ای در محکومیت بازداشت خودسرانه اتباع خارجی امضا کردند. در این بیانیه از کشور خاصی نام برده نشده، اما یک مقام دولت کانادا گفته است، تهیه آن به دلیل رفتارهای ایران، چین، روسیه و کره شمالی است.

وزرای خارجه ۵۸ کشور بیانیه‌ای غیر الزام‌آور علیه “استفاده از بازداشت خودسرانه در روابط بین دولت‌ها” را امضا کرده‌اند که به گفته وزیر خارجه کانادا “رفتار غیر قابل قبول” برخی کشورها را تقبیح می‌کند. این بیانیه که به ابتکار کانادا تهیه شده، به امضای وزرای خارجه آلمان، بریتانیا، آمریکا، استرالیا و ژاپن نیز رسیده است.

مارک گارنو، وزیر خارجه جدید کانادا درباره بازداشت خودسرانه اتباع خارجی گفته است: «جدا کردن افراد از خانواده‌هایشان و استفاده از آنها به عنوان ابزار چانه‌زنی هم غیرقانونی است و هم غیر اخلاقی.»

در این بیانیه از کشور خاصی نام برده نشده، اما یک مقام کانادایی به خبرگزاری رویترز گفته است دلیل اولیه این طرح “نگرانی درباره کشورهایی مانند چین، ایران، روسیه و کره شمالی است که اتباع خارجی را دستگیر می‌کنند”.

پیش از انتشار رسمی این بیانیه یک روزنامه دولتی چین آن را “اقدامی تهاجمی و نسنجیده” نامید که برای “تحریک” چین تهیه شده است. اوتاوا در حال یک دعوای حقوقی با پکن بر سر دو تبعه کاناداست که در سال ۲۰۱۸ دستگیر شده‌اند. بازداشت این دو نفر پس از آن صورت گرفت که پلیس ونکوور یک مدیر بلندپایه شرکت هوآوی را با حکم آمریکا دستگیر کرد.

کانادا این اقدام را “دیپلماسی گروگان‌گیری” خوانده و آن را محکوم کرده است، اما چین مدعی است، این دو مورد ارتباطی با یکدیگر ندارند.

مقام کانادایی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است، این بیانیه می‌تواند فشار بر پکن را افزایش دهد. او افزود: «ما می‌خواهیم که آنها کمی احساس ناخوشایندی کنند. ما می‌خواهیم که آنها بدانند کشورهای زیادی این رفتار را غیرقابل قبول می‌دانند و امیدواریم که با گذشت زمان به تغییر رفتار آنها منجر شود.»

دسامبر سال گذشته میلادی نیز کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا “بازداشت خودسرانه اتباع خارجی” از سوی جمهوری اسلامی را محکوم کرد و آن را گروگانگیری” خوانده بود..

در حال حاضر شمار زیادی از شهروندان دو تابعیتی ایران اغلب به اتهام جاسوسی در زندان هستند. نازنین زاغری، باقر و سیامک نمازی، فریبا کمال‌خواه و ناهید تقوی از جمله این افراد هستند.

جمهوری اسلامی تا کنون چند تبعه ایرانی آمریکایی را در مقابل آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا آزاد کرده است. در آذر ماه امسال نیز سه زندانی ایرانی که به جرم اقدامات تروریستی در تایلند زندانی بودند در قبال آزادی کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی زندانی در ایران آزاد شدند.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۶ فوریه۲۰۲۱