نیویورک‌ تایمز: رژیم ایران با نقشه حمله به سفارت امارات در اتیوپی مرتبط بوده است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد ۱۵ نفری که به اتهام بررسی حمله به سفارت امارات متحده عربی در آدیس‌ آبابا، پایتخت اتیوپی، بازداشت شده‌اند با جمهوری اسلامی ایران مرتبط بوده‌اند.

مقامات اتیوپی هنوز هویت دستگیرشدگان را افشا نکرده است اما بنا به گزارش نیویورک تایمز و به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی پس از دستگیری احمد اسماعیل، متهم شماره ۱۶ در سوئد مشخص شد حکومت ایران پشت این حمله بوده است. این عملیات بخشی از تلاش گسترده‌تری برای شناسایی اهداف نرم در آفریقا بوده تا جمهوری اسلامی ایران آنها را به عنوان انتقام احتمالی کشته شدن محسن فخری زاده، مدیر ارشد برنامه هسته‌ای و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس درنظر بگیرد.

آدمیرال هایدی ک. برگ، مدیر اطلاعاتی فرماندهی آفریقا در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید ایران پشت عملیات ۱۵ نفره‌ای بود که در اتیوپی بازداشت شدند و احمد اسماعیل، مغز اصلی این حمله بود که در سوئد دستگیر شده است. به گفته آقای برگ اتیوپی وسوئد برای برهم زدن این دسیسه، همکاری کردند.

هنوز مقامات ارشد آمریکایی در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

این گزارش می‌گوید سفارت جمهوری اسلامی در آدیس آبابا، اتهام‌ها را رد کرده است.

پیش از این و در شهریور ماه ۱۳۹۹ چند منبع خبری ایالات متحده از جمله فاکس‌نیوز، پولیتیکو، واشنگتن اگزمینر به نقل از منابع ناشناس ایالات متحده نوشتند که ایران به تلافی حمله پهپادی‌ آمریکا در اوائل سال‌ جاری میلادی که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس منتهی شد، در حال آماده شدن براى ترور لانا مارکس، سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۶ فوریه۲۰۲۱