کوروش جلیل به دادگاه کیفری دهدشت احضار شد

روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه، کوروش جلیل، شهروند اهل یاسوج طی ابلاغیه ای به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ دهدشت احضار شد. در این ابلاغیه از او خواسته شده است که در تاریخ ۲۵ اسفندماه جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه در این شعبه حاضر شود. او پیش از این نیز در تاریخ ۵ اسفند، به شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان یاسوج احضار شده بود.

بر اساس این ابلاغیه که در تاریخ ۱۱ اسفندماه، در سامانه ابلاغ ثبت شده است، از کوروش جلیل خواسته شده که روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹، جهت رسیدگی به اتهامات “تبلیغ عیله نظام”، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی” و “توهین به رهبری” در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ دهدشت حاضر شود.
پیش از این نیز آقای جلیل در تاریخ ۵ اسفند ۹۹، طی ابلاغیه ای به شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان یاسوج احضار شده بود.

کوروش جلیل همچنین در تاریخ ۱۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان یاسوج به ریاست قاضی علی بویراحمدی احضار و جهت اخذ اظهارات در این شعبه حاضر شده بود.

کوروش جلیل صبح روز سه‌شنبه ۹ دیماه ۹۹ در پی احضار به سازمان اطلاعات سپاه این شهرستان بازداشت شد. ماموران امنیتی ساعاتی بعد منزل وی را مورد بازرسی قرار داده و شماری از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند. وی نهایتا در تاریخ ۱۱ دیماه، با تودیع قرار وثیقه ۴۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان یاسوج آزاد شد.

این شهروند روز چهارشنبه ۱۰ دیماه از بازداشتگاه اطلاعات سپاه یاسوج به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر و پس از تفهیم اتهام “توهین به رهبری” در شعبه دوم بازپرسی این دادگاه به زندان یاسوج منتقل شد.

آقای جلیل پیشتر نیز در تاریخ ۱۹ اردیبهشت طی ابلاغیه‌ای به شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج فراخوانده شد و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت امسال پس از حضور در شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج با اتهامات توهین به رهبری، توهین به آیت الله خمینی و فعالیت تبلیغی علیه نظام مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و با تودیع قرار کفالت ۷۰ میلیون تومانی موقتا و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

کوروش (یوسف) جلیل پیشتر نیز سابقه محکومیت دارد. آقای جلیل شهریورماه ۹۸ نیز در پرونده‌ای دیگر از بابت اتهامات “توهین به بنیانگذار و تبلیغ علیه نظام از طریق تشویش اذهان عمومی” به ۶ ماه حبس تعزیری و شلاق محکوم شد. مجازات صادره توسط این دادگاه به دلیل جوان بودن و فقدان سابقه کیفری وی به مدت ۳ سال به حالت تعلیق در آمده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۳ مارس ۲۰۲۱