بیش از سی سناتور جمهوری خواه در نامه‌ای با برداشتن تحریم‌های ایران توسط پرزیدنت بایدن مخالفت کردند

بیش از سی سناتور جمهوریخواه آمریکا با امضای نامه‌ای، از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند که تحریم های ایران را بر ندارد.

تا روز سه شنبه، نام ۳۱ سناتور از جمله سناتورها تد کروز، مارکو روبیو، و تام کاتن به عنوان طراح این نامه، به عنوان حامیان این قطعنامه پیشنهادی آمده است.

سناتور جمهوری خواه، جونی ارنست از ایالت آیووا، روز سه شنبه ۱۹ اسفند، در بیانیه ای گفت که او به دیگر سناتورها می پیوندد که از این قطعنامه حمایت کرده اند. او گفت: «ایالات متحده باید تحریم ها علیه رژیم ایران را تا زمانی که [تهران] جاه طلبی های هسته ای خود را کنار بگذارد و به طور کامل به حمایت خود از خشونت و تامین مالی تروریسم در منطقه پایان دهد، حفظ کند.»

سناتورهای حامی این قطعنامه می گویند که پیش از برداشتن تحریم های آمریکا علیه ایران، باید «به طیف کامل فعالیت های بدخواهانه ایران از جمله برنامه هسته ای، قابلیت های موشک های بالیستیک و کروز، اشاعه تسلیحات، حمایت از تروریسم، گروگان گیری، نقض آشکار حقوق بشر و دیگر فعالیت های بی ثبات کننده آن رسیدگی شود.»

دولت پرزیدنت بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر ایران به اجرای تعهدات خود در قابل توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن را در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، دوباره برگرداند.

دولت بایدن در واکنش به درخواست‌های تهران برای برداشتن تحریم‌ها، تاکنون گفته منتظر قدم ایران و بازگشت به تعهدات ایران به برجام است.

همزمان با این قطعنامه در سنای آمریکا، در مجلس نمایندگان نیز ۲۱ عضو به رهبری مایکل مک‌کال، عضو جمهوریخواه ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، طرحی را در عرضه کرده اند که اگر به قانون تبدیل شود، کنگره آمریکا قادر خواهد بود در صورت نیاز، مانع لغو تحریم های دولت آمریکا علیه ایران شود. البته مجلس نمایندگان و سنا در اختیار اکثریت دموکرات‌ها است.

۱۴۰ عضو مجلس نمایندگان از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از پرزیدنت بایدن خواستند به دنبال توافق جامعی با ایران باشد که نه فقط فعالیت‌های هسته‌ای، که دیگر فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی را در برگرفته و در چارچوب مکانیزم‌های تحریمی و دیپلماسی، این هدف دنبال شود.
این دو طرح جمهوریخواهان در حالی ارائه شده که پیشتر نیز ۱۴۰ عضو مجلس نمایندگان از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از پرزیدنت بایدن خواستند به دنبال توافق جامعی با ایران باشد که نه فقط فعالیت‌های هسته‌ای، که دیگر فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی را در برگرفته و در چارچوب مکانیزم‌های تحریمی و دیپلماسی، این هدف دنبال شود.

شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند در گزارشی اعلام کرد ۷۰ نماینده دموکرات و ۷۰ نماینده جمهوری‌خواه این نامه را امضا کرده‌اند.

دولت جو بایدن می گوید در صورت اجرای کامل تعهدات هسته ای ایران در برجام، آمریکا نیز به این توافق باز می گردد. حکومت ایران نیز پیشتر گفته است که آمریکا ابتدا باید تحریم ها را بردارد.

پیشتر، در اواخر ماه گذشته میلادی، خبرگزاری بلومبرگ هنگام طرح این قطعنامه نوشته بود که این قطعنامه عمدتا نمادین است و از آن جایی که هم مجلس نمایندگان آمریکا و هم سنا (با احتساب رای معاون رئیس جمهوری) در کنترل دموکرات ها است، احتمال تصویب آن کم است. اما به هر صورت، این قطعنامه هشداری به دولت بایدن و ایران است که دور زدن کنگره، هر گونه توافق احتمالی را به خطر می اندازد.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۱۰ مارس ۲۰۲۱