وزیر خارجه چین وارد ایران شد؛ امضای سند همکاری جامع در دستور کار

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز جمعه برای دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی وارد تهران شد.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه چین به دعوت رسمی همتای ایرانی خود به ایران سفر کرده و جمعه و شنبه را در تهران بسر خواهد برد.

وانگ یی در طول اقامت خود در تهران، علاوه بر آقای ظریف، قرار است با حسن روحانی رئیس جمهوری حکومت ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

چین از رسانه‌ای شدن قرارداد ۲۵ ساله با ایران ناراضی است
بررسی راهکار تقویت مشارکت راهبردی و تبادل نظر درباره تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای دستور کار گفت‌وگوهای دو طرف اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین توسط وزیران خارجه دو کشور از دیگر برنامه‌های تنظیم شده در این مدت است.

در این گزارش به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا سند بحث‌برانگیز همکاری ۲۵ ساله ایران و چین قرار است فردا به امضا برسد یا یک سند دیگر.

با این حال، خبرگزاری فارسی در گزارش خود در این زمینه نوشته که قرار است سند همکاری ۲۵ ساله به امضای وزیران خارجه دو کشور برسد.

انتشار خبر مربوط به تنظیم این سند در اوایل تابستان گذشته، جنجال‌برانگیز شد و منتقدان آن را با پیمان‌هایی همچون «ترکمانچای» مقایسه کردند.

چین یکی از شش قدرت جهانی است که تیر ۹۴ با ایران به توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای اش رسید و رابطه نزدیکی با تهران دارد.

پیشتر گفته شده بود که علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و مشاور کنونی رهبر جمهوری اسلامی در مذاکرات و پیشبرد این سند نقش اصلی را دارد.

خبرگزاری امنیتی تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارش ورود وزیر امور خارجه چین به تهران گفته است او با لاریجانی نیز دیدار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه چین پیشتر به عربستان سعودی و ترکیه رفته بود و قرار است پس از ایران عازم امارات متحده عربی، بحرین و عمان شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۷ مارس ۲۰۲۱