عفو‌ بین‌الملل به حکومت اسلامی: تخریب خاوران را متوقف کنید و به بهاییان اجازه دفن محترمانه بدهید

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی نسبت به اقدامات تخریبی در گورستان خاوران و بی‌احترامی به دفن بهاییان اعتراض کرد و از جمهوری اسلامی خواست این کار را متوقف کند.

دیانا الطحاوی، معاون رئیس مرکز خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، در این گزارش که روز پنجشنبه نهم اردیبهشت منتشر شده است، گفت: «این تازه‌ترین اقدام از مجموعه تلاش‌های مجرمانه مقامات ایران در سال‌های گذشته برای از بین بردن محل دفن قربانیان کشتارهای سال ۱۳۶۷ در تلاش برای خلاص شدن از اسناد و مدارک مهم جنایت علیه بشریت، انکار حقیقت، عدالت، و دادخواهی برای خانواده کسانی که به زور ناپدید شده و خودسرانه در خفا اعدام شده‌اند، است.»

او افزود: «مقامات ایران علاوه بر آن که با محروم کردن بهاییان از دفن عزیزانشان به شیوه‌ای همراه با تکریم و بر اساس عقایدشان رنج و درد اقلیت بهایی را – که تحت تعقیب و آزار قرار داشته‌اند – افزایش می‌دهند، با قصد قبلی مشغول از بین بردن صحنه جنایت هستند.»

پیشتر برخی از خانواده‌ها و وابستگان کشته‌‌شدگان تابستان ۱۳۶۷، در گزارش‌هایی از کندن دست‌کم ۱۰ قبر جدید در محل گورستان دست‌جمعی عزیزان‌شان در خاوران تهران خبر داده‌ بودند.

گورستان خاوران در جنوب‌ شرق تهران، مکانی است که به گفته خانواده قربانیان اعدام شدگان تابستان ۱۳۶۷، محل دفن جمعی آنها است. آنها هر سال یادبود عزیزان‌شان را در این مکان گرامی می‌دارند.

روز جمعه ۳ اردیبهشت، برخی از خانواده‌های قربانیان اعدام‌های سال ۶۷، چند عکس در شبکه ‌های مجازی منتشر کردند که نشان می‌دهد دست‌کم ۱۰ گور جدید در بخش حاشیه این گورهای دست‌جمعی کنده شده است.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۳ مه ۲۰۲۱