سیل در ۸ استان؛ مرگ ۱۰ شهروند و قطع برق ۴۵۰۰ روستایی

در پی وقوع سیل روز دوشنبه در ۸ استان کشور، تا کنون پیکر ۱۰ گمشده پیدا شده و جستجو برای پیدا کردن یک شهروند دیگر همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سیلاب مهیبی از ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه تا صبح امروز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در ۸ استان اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، تهران و سیستان‌ و بلوچستان به وقوع پیوسته است.

این سیل تا کنون دست‌کم ۱۰ کشته و یک گمشده در استان یزد و کرمان برجای گذاشته است. شش نفر از کشته‌شدگان مأموران نیروی برق استان کرمان هستند که پیکر آنان به تازگی پیدا شده است.

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت «هلال‌ احمر» استان کرمان از پیدا شدن پیکر ۶ نیروی اداره برق کرمان در منطقه هرمک گلباف خبر داد که دیشب هنگام انجام کار در اثر بارندگی شدید و طغیان رودخانه ناپدید شده بودند.

این نیروها برای رفع مشکلات شبکه برق روستای هرمک شهرستان گلباف اعزام شده و مقامات مسئول حتی به آنان گزارشی درباره جهت حرکت سیل را هم نداده بودند! هویت این نیروهای امدادی مصطفی ابراهیمی، محسن توکلی، مسلم دهقان، علیرضا جعفری، علی توسلی و محمدمیرزاحسینی اعلام شده که سه نفر از آنها نیروی بومی منطقه گلباف و سه نفر از مناطق دیگر اعزام شده بودند.

مدیرعامل «هلال‌ احمر» کرمان گفته بود که «بر اثر وقوع سیل مجدد در این منطقه ۶ نفر از نیروهای اداره برق دچار حادثه و در نهایت مفقود شده بودند.»

به گفته‌ی او، دو نوزاد و یک کودک با هلی‌کوپتر از این روستا به مرکز استان کرمان منتقل شدند و هنوز تلاش برای سه فرد گمشده بومی ادامه دارد.

بیشترین خسارات به راه‌های روستایی استان کرمان وارد شده و بیش از ۱۰۰ تیر چراغ برق در این منطقه واژگون شده است.

سیل در منطقه «بیاضیه» بین استان‌های یزد و اصفهان، باعث صدمه به ۱۰ نفر در جاده چوپانان شده که ۹ نفر نجات پیدا کردند و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است. ۲ نفر از عوامل راهداری که برای امدادرسانی به یک اتومبیل با ۲ سرنشین به منطقه رفته بودند نیز گرفتار سیل شدند و هر دو جان خود را از دست دادند.

پیکر یکی از سرنشینان گمشده نیز صبح امروز پیدا شد و عملیات جستجو برای پیدا کردن نفر دوم همچنان ادامه دارد. برق مناطق روستایی تا ساعت ۱۳ به وقت محلی همچنان قطع بوده و ۴۵۰۰ نفر از اهالی سه روستای کشیت، حرمک و نسک در محاصره سیل قرار دارند.

درپی وقوع سیل، شش شهرستان و ۴۷ روستا را سیل درنوردیده و طبق اعلام سازمان امداد و نجات «هلال‌ احمر» بیش از ۵۰۰ نفر نیازمند امدادرسانی بودند و بیش از ۱۰۰ نفر از سیل نجات پیدا کردند.

در این بین، ۳۷ اتومبیل از آب بیرون کشیده شده و ۴۸ خانه نیز از آب تخلیه شده است.

در اثر بارندگی‌های شدید شب گذشته ۶ شهرستان و ۴۷ روستا گرفتار سیل و آبگرفتگی شدند که برای امدادرسانی به سیل‌زدگان از ۷۸ تیم متشکل از ۳۲۵ نیروی عملیاتی، ۷۶ خودروی امدادی و یک فروند هلی‌کوپتر استفاده شده است.

آنگونه که مهدی ولیپور رئیس سازمان امداد و نجات «هلال‌ احمر» اعلام کرده، تا کنون ۵۴۶ نفر نیازمند امدادرسانی شده، ۳۷ اتومبیل در سیل گرفتار شدند و بیش از ۱۰۰ نفر از سیل نجات پیدا کردند و همچنین ۴۸ خانه از آب تخلیه شده است.

گزارش هواشناسی کشور حاکیست، امروز عمدتا در استان‌های واقع در نواحی مرکزی، شمال شرقی، شرق، جنوب شرق، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی بارندگی خواهد بود.

فردا در آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، استان‌های دامنه‌های جنوبی البرز، برخی مناطق شمال شرق و شرق کشور، کرمان و سیستان‌وبلوچستان رگبار و وزش باد شدید رخ خواهد داد.

آسمان تهران نیمه‌ابری است و به گزارش هواشناسی گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۵ مه ۲۰۲۱