عبدالوهاب شهیدی استاد آواز ایرانی درگذشت

عبدالوهاب شهیدی، استاد برجستهٔ موسیقی و آواز ایرانی بامداد دوشنبه در ۹۹ سالگی در گذشت. وی شامگاه یکشنبه به دلیل عارضهٔ قلبی در بیمارستان بستری شده بود.

استاد عبدالوهاب شهیدی در ۱۳۰۱ خورشیدی در میمه اصفهان زاده شد و از اوايل دههٔ ۱۳۲۰ فعالیت هنری‌اش را با فراگیری آواز و نواختن سنتور و عود نزد اسماعیل مهرتاش، موسیقی‌دان به‌نام ایرانی آغاز کرد.

این استاد موسیقی و آواز ایرانی معتقد بود که هر خوانندهٔ آواز باید نواختن دست‌کم یک ساز را به‌خوبی بیاموزد. او که نوازندهٔ چیره‌دست عود نیز بود، در طول حیات هنری‌اش آهنگهای فراوانی ساخت و با شرکت در بیش از ۲۳۰ برنامه، از پرکارترین هنرمندان حاضر در برنامهٔ موسیقی «گلها» بود که تا ۱۳۵۷ در رادیوی ملی ایران پخش می‌شد.

آوازهای محلی و فولکلور در کارنامه شهیدی جایگاه ویژه‌ای دارد. وی همچنین با اجرای درخشان شماری از تصنیف‌های قدیمی نظیر آثار عارف قزوینی، در حفظ و احیای آنها سهم به‌سزایی داشت.

عبدالوهاب شهیدی همچنین ضمن همکاری با گروه‌های مختلف موسیقی و نیز هنرمندان سرشناسی چون جلیل شهناز، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌الله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی بارها در «جشن هنر شیراز» برنامه اجرا کرد.

مطابق اعلام خانواده این استاد موسیقی، وی در روزهای گذشته واکسن کرونا دریافت کرده بوده و درگذشتش در اثر ابتلا به این ویروس نبوده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۰ مه ۲۰۲۱