تغییر مقررات پیام‌رسان واتس‌اپ برای کاربران چه معنایی دارد؟

با وجود انتقادهای شدید، پیام‌رسان واتس‌اپ مقررات جدید حفاظت از حریم خصوصی کاربران را از ۲۵ اردیبهشت به اجرا می‌گذارد. با این مقررات واتس‌اپ اطلاعات بیشتری از کاربران را در اختیار شرکت فیس‌بوک قرار می‌دهد.

مقررات استفاده از اپلیکیشن واتس‌اپ روز شنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) به‌روز‌رسانی می‌شود و کاربرانی که با این اقدام همراهی نکنند امکان استفاده از خدمات این پیام‌رسان را تا حد زیادی از دست می‌دهند.

به باور کارشناسان با این به‌روزرسانی، مقررات مربوط به حفاظت از داده‌های شخصی کاربران تغییر می‌کند و اطلاعات بیشتری درباره آنها در اختیار فیس‌بوک، شرکت مادر این پیام‌رسان قرار می‌گیرد.

واتس‌اپ منکر این مسئله است و می‌گوید قصد دارد با مقررات جدید زمینه ارتباط بهتر و تبادل داده‌ها با فیس‌بوک را فراهم کند. این به‌روزرسانی قرار بود هشتم فوریه (۲۰ بهمن) انجام شود که به خاطر اعتراض کاربران مدتی معوق ماند و تا حدودی تعدیل شد.

شبکه خبری ntv در گزارشی به بررسی اعمال مقررات جدید، اهداف احتمالی این کار و پیامد آن برای کاربران پرداخته است.

چه اتفاقی قرار است برای کاربران بیفتد؟

واتس‌اپ برخلاف اعلام قبلی خود می‌گوید کاربرانی که مقررات جدید را تائید نکنند می‌توانند برای مدتی همچنان بدون محدودیت از تمام خدمات این پیام‌رسان استفاده کنند.

با این همه قرار است چند هفته بعد دامنه امکانات و خدمات واتس‌اپ برای کاربران به صورت مرحله‌ای محدود شود و در ابتدا کاربران امکان دسترسی به آرشیو گفت‌وگوهای خود را نخواهند داشت.

کاربران در عین حال همچنان امکان استفاده از ارتباط‌های صوتی و تصویری را خواهند داشت و می‌توانند به پیام‌های دریافتی پاسخ دهند.

چند هفته بعد، واتس‌اپ جلوی تماس تلفنی و ارسال پیام به تلفن هوشمند کاربران را می‌گیرد و به طور منظم موافقت با به‌روزرسانی مقررات را به آنها یادآوری می‌کند.

واتس‌اپ در سایت اینترنتی خود به زبان‌های مختلف از جمله به فارسی درباره مقررات جدید توضیحاتی داده و در عین حال گفته عدم تائید مقررات جدید باعث حذف حساب کاربری کسی نخواهد شد.

در توضیحات این پیام‌رسان آمده است: «شما تا زمانی که این به‌روزرسانی‌ها را قبول نکنید، با محدودیت عملکرد واتس‌اپ مواجه می‌شوید. این اتفاق برای همه کاربران به طور همزمان رخ نمی‌دهد.»

در ادامه به کاربران یادآوری شده است: «بعد از چند هفته با عملکرد محدود، دیگر نمی‌توانید تماس‌های ورودی یا اعلان‌ها را دریافت کنید و واتس‌اپ دیگر پیام‌ها و تماس‌ها را به گوشیتان نمی‌فرستد.»

منع قانونی در اتحادیه اروپا

واتس‌اپ بارها تاکید کرده هدف از این به‌روز‌رسانی انتقال داده‌ها و اطلاعات بیشتری از کاربران به فیس‌بوک نیست. این کار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع قانونی دارد.

مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها در اتحادیه اروپا (GDPR) اجازه اجرای تغییرات مورد نظر واتس‌اپ برای کاربران ساکن کشورهای عضو اتحادیه را نمی‌دهد.

با این همه از سال ۲۰۱۶ در خارج از اتحادیه اروپا بخشی از داده‌های کاربران واتس‌اپ برای تبلیغات یا بهینه‌سازی برخی برنامه‌ها در اختیار شرکت فیس‌بوک قرار می‌گیرد.

واتس‌اپ در عین حال تائید کرده که ساختار تبادل پیام با شرکت‌ها با انجام این کار با دوستان و بستگان متفاوت است. این پیام‌رسان می‌گوید وقتی شما با شرکتی از طریق تلفن، ایمیل یا واتس‌اپ تماس می‌گیرید این شرکت می‌تواند از اطلاعات این تماس برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی هم استفاده کند که این می‌تواند شامل تبلیغات در فیس‌بوک هم باشد.

از ابتدای سال جدید میلادی که واتس‌اپ برنامه به‌روزرسانی مقررات جدید خود را اعلام کرد انتقادها نیز آغاز شد و شمار زیادی از کاربران به پیام‌رسان‌های دیگر نظیر تلگرام و سیگنال کوچ کردند.

به گزارش ntv در این فاصله، یوهانس کاسپار، مسئول حفاظت از داده‌ها در ایالت هامبورگ هم علیه مقررات جدید واتس‌اپ فعال شده اما امکان اقدام او محدود است چون شرکت فیسبوک در ایرلند ثبت شده است.

بنابر این گزارش آژانس حفاظت از داده‌های هامبورگ دستورالعملی وضع کرده که مطابق آن شرکت فیسبوک اجازه ندارد از داده‌های واتس‌اپ برای اهداف خود استفاده کند.

کاسپار هشدار می‌دهد که مقررات جدید واتس‌اپ می‌تواند راه تبادل داده‌ها با دیگر زیرمجموعه‌های شرکت فیسبوک را باز کند. واتس‌اپ این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید دستورالعمل آژانس هامبورگ بر مبنای برداشت اساسا نادرست از هدف و پیامد به‌روزرسانی مقررات صادر شده است.

فیس‌بوک و کسب سود از فرزند ۲۲ میلیارد دلاری

فیس‌بوک به عنوان بزرگ‌ترین شبکه آنلاین جهان در سال ۲۰۱۴ پیام‌رسان واتس‌اپ را به مبلغ حدود ۲۲ میلیارد دلار خرید. شرکت فیس‌بوک با این کار یک رقیب بالقوه را از بازار حذف کرد اما تا کنون نتوانسته متناسب به سرمایه‌گذاری، از امکانات واتس‌اپ سود ببرد.

تلاش‌های فیس‌بوک برای کسب سود از طریق تبلیغات در واتس‌اپ به نتیجه دلخواه نرسیده است. برنامه جدید، سود بردن از طریق شرکت‌هایی است که برای ارتباط با مشتریان خود از واتس‌اپ استفاده می‌کنند.

جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران برای استفاده از آن به منظور بازاریابی و تبلیغ که می‌تواند درآمد هنگفتی نصیب فیس‌بوک کند، مستلزم به‌روزرسانی مقررات حفاظت از داده‌های شخصی کاربران واتس‌اپ و پافشاری برای پیشبرد این برنامه به همین علت است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۵ مه ۲۰۲۱