پنتاگون به دنبال مجوز بایدن برای حمله به شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومتایران در عراق

دو منبع آگاه از تلاش پنتاگون برای گرفتن تاییدیه از جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای حمله به شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران در عراق خبر داده‌اند.

وب‌سایت «دیلی‌کالر» به نقل از یک منبع آگاه به موضوع نوشته است:‌ «دولت آمریکا سخت در تلاش برای بررسی ‌طیف گسترده‌ای از پاسخ‌های احتمالی به تهاجم شبه‌نظامیان شیعه در عراق علیه نیروهای آمریکایی است.»

او گفت نیروهای آمریکایی از زمان حمله به قاسم سلیمانی، در آنجا مستقر بوده‌اند اما برای انجام هر حمله به دستور جداگانه ریاست‌جمهوری نیاز دارند.

دیلی‌کالر به نقل از دومین منبع آگاه خود نوشته است که برنامه‌های عملیاتی و گزینه‌های مختلف پنتاگون از طریق شورای امنیت ملی با کاخ سفید درمیان گذاشته خواهد شد.

این منبع مطلع بدون آن‌که زمان خاصی را مشخص کند گفت که مقام‌ها به زودی به دنبال تایید بایدن برای صدور دستور حمله خواهند بود. منبع اول این وب‌سایت گفته است که جلسه شورای امنیت ملی با کاخ سفید روز جمعه برگزار می‌شود.

شورای امنیت ملی و کاخ سفید درباره چنین دیداری اظهار نظر نکرده‌اند و سخنگوی پنتاگون نیز به تقاضای دیلی‌کالر برای اظهار نظر پاسخ نداد.

پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، روز دوشنبه هدف یک حمله راکتی قرار گرفت.

قاسم مصلح، فرمانده نیروهای حشدالشعبی در استان الانبار عراق، روز چهارشنبه در ارتباط با حمله به چند پایگاه، از جمله عین‌الاسد، بازداشت شد. حشد‌الشعبی متشکل از چندین گروه شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است و به گزارش رویترز، از نظر آمریکا یک تهدید بزرگ امنیتی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

گزارش‌ها حاکی است که بازداشت مصلح باعث شد که نیروهای حشد‌الشعبی وارد منطقه سبز بغداد شوند. بنا به برخی گزارش‌ها ناآرامی در پی تسلیم کردن قاسم مصلح به نیروهای حشد‌الشعبی فروکش کرد، هر چند نیویورک تایمز در گزارشی گفت که دفتر نخست‌وزیری عراق آزاد شدن او را رد کرده است.

مشخص نیست که آیا جو بایدن پیشنهاد پنتاگون را تایید خواهد کرد یا نه. رئیس‌جمهور آمریکا به گرم کردن مناسبات با حکومت جمهوری اسلامی ایران چراغ سبز نشان داده و به بازگشت به برجام علاقه‌مند است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۹ مه ۲۰۲۱