حملات گسترده اسرائیل به مواضع رژیم سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت سپاه قدس

جنگنده‌های ارتش اسرائیل سه‌شنبه شب ۱۸ خرداد نقاطی در خاک سوریه از جمله در حومه دمشق، حمص، بانیاس، لاذقیه و حماء را هدف حملات خود قرار دادند.

این حملات یکی از گسترده‌ترین عملیات هوایی اسرائیل در خاک سوریه در سال‌های اخیر بود.  برخی منابع می‌گویند احتمالاً بعضی از نقاطی که هدف قرار گرفته‌اند متعلق به نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی بود.

خبرگزاری رسمی رژیم سوریه «سانا» ادعا کرد پدافند هوایی ارتش این کشور با اهداف «متخاصم» که از آسمان لبنان وارد سوریه شدند مقابله کرد و بیشتر این اهداف رهگیری و منهدم شدند و حملات فقط خسارات مادی در پی داشت. این خبرگزاری همزمان از مصدوم شدن هشت نفر در اثر انفجار یک «بسته انفجاری» در شهر حمص خبر داد.

رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن به خبرگزاری فرانسه گفت این نخستین حملات اسرائیل به داخل خاک سوریه از زمان درگیری اخیر بین اسرائیل و فلسطین در غزه محسوب می‌شود. مقامات اسرائیلی تا کنون هیچ واکنشی درباره این حملات نشان نداده‌اند.

منابع اطلاعاتی غربی گفتند که تشدید حملات اسرائیل به سوریه بخشی از «جنگ سایه» علیه تهدیدات جمهوری اسلامی ایران است. رژیم ایران از آغاز جنگ داخلی در سوریه تا کنون که یک دهه از آن می‌گذرد از رژیم بشار اسد و شبه‌نظامیان ستیزه‌جو حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

در ایران بسیاری از مقامات حکومتی و رسانه‌ها ادعا می‌کنند قاسم سلیمانی «مرزهای استراتژیک ایران را تا مدیترانه گسترش داد.»

در این میان، شش جنگنده‌ F-35 ارتش اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک عازم ایتالیا شدند. این رزمایش دو هفته‌ای با حضور نیروی هوایی آمریکا، بریتانیا، اسراییل و ایتالیا برگزار می‌شود.

یک افسر ارشد اسرائیلی به شرط افشا نشدن نام خود به «تایمز اسرائیل» گفته بود این رزمایش هوایی با «هدف تمرکز بر اهداف خاص انجام می‌شود و ایران در کانون توجه ما قرار دارد.»

او افزود «هدف ما از فرستادن خلبان‌هایمان‌ به این رزمایش آماده کردن آنها برای حملات علیه نیروهای ایران است.»

بخشی از این رزمایش بر فراز آسمان ایتالیا و بخشی دیگر در آسمان دریای مدیترانه است. فاصله بین اسرائیل و ایتالیا تقریبا به اندازه فاصله بین اسرائیل و ایران است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۹ ژوئن ۲۰۲۱