پوتین خبر تحویل سامانه پیشرفته ماهواره‌ای به ایران را تکذیب کرد

رئیس جمهور روسیه گزارش “واشنگتن پست” درباره تحویل سامانه پیشرفته ماهواره‌ای “کانوپوس-وی” به ایران را “مزخرف” خواند. تجهیز به چنین سامانه‌ای می‌توانست بر توان جاسوسی ایران درباره مواضع نظامی کشورهای خاورمیانه بیافزاید.

خبر تحویل سامانه ماهواره‌ای پیشرفته “کاناپوس-وی” از سوی “واشنگتن پست” منتشر شده بود. گفته شده بود که این سامانه به دوربین بسیار قدرتمندی مجهز است و می‌تواند باعث تقویت توان جاسوسی ایران در ارتباط با فعالیت‌های نظامی کشورهای خاورمیانه گردد.

واشنگتن پست روز پنجشنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) از آغاز تمهیدات تحویل این سامانه پیشرفته ماهواره‌ای به ایران خبر داده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آستانه دیدار و گفت‌وگوی خود با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش صحت چنین خبری را تکذیب کرده است.

دو سیاستمدار قرار است روز چهارشنبه آینده در ژنو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. پوتین گزارش واشنگتن پست درباره تحویل این سامانه ماهواره‌ای به ایران را “مزخرف و آشغال” توصیف کرد.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۱۲ ژوئن به مصاحبه ولادیمیر پوتین با فرستنده خبری “ان‌بی‌سی‌نیوز” پرداخته است. پوتین در این مصاحبه از جمله چنین گفته است: «ما برنامه‌هایی برای همکاری با ایران داریم. برنامه‌هایی که شامل همکاری‌های فنی و نظامی می‌شود…اما این خبر کذب است. دست‌کم من اطلاعی درباره یک چنین چیزی ندارم. کسانی که این خبر را منتشر کرده‌اند احتمالا بیشتر درباره آن می‌دانند.»

واشنگتن پست به نقل از مسئولان پیشین آمریکا در خاورمیانه اعلام کرده بود که تحویل چنین سامانه‌ای طی چند ماه آینده روی خواهد داد. این روزنامه به سفر مکرر اخیر فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به روسیه اشاره کرده بود.

در صورت صحت داشتن خبر تحویل این سامانه ماهواره‌ای، ایران قادر خواهد بود مواضع نظامی اسرائیل و همچنین حضور و آرایش نظامی ارتش آمریکا در عراق را رصد کند.

واشنگتن پست در گزارش خود نوشته بود که روسیه در حال حاضر سرگرم آموزش نیروهای سپاه برای بهره‌برداری از این سامانه ماهواره‌ای است. همان منبع خبری اعلام کرده بود که قرار است چنین سامانه‌ای در شمال کرج نصب شود.

خبرگزاری فرانسه ضمن اشاره به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین، انتشار چنین گزارشی از سوی واشنگتن پست را در چنین شرایطی امری حساس ارزیابی کرده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۱