جاوید رحمان: درباره نقش رئیسی در اعدام‌های ۶۷ باید تحقیق شود

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل پیرامون نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۶۷ شد. جاوید رحمان گفت اطلاعات، شواهد و شهادت‌های بسیاری درباره اعدام‌های تابستان ۶۷ در اختیار دارد.

موضوع نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های تابستان ۶۷ همچنان در سطحی وسیع مطرح است. در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز با جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران گفت‌وگو کرده است.

روز دوشنبه ۲۹ ژوئن (هشتم تیر) بخش‌هایی از مصاحبه خبرنگار رویترز با جاوید رحمان بر روی خروجی این خبرگزاری بازتاب یافت.

دوره نظارت و فعالیت جاوید رحمان درباره مسائل ناظر بر نقض حقوق بشر در ایران، در اواخر ماه مارس سال جاری از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای مدت یک سال دیگر تمدید شد. رحمان از سال ۲۰۱۸ گزارشگر ویژه امور مربوط به حقوق بشر در ایران است.

جاوید رحمان در مصاحبه خود با رویترز به نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های تابستان سال ۶۷ اشاره کرده و نسبت به تخریب گورهای جمعی ابراز نگرانی کرده است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند مسئولان جمهوری اسلامی برای لاپوشانی اعدام‌های گسترده تابستان ۶۷ اقدام به نابود کردن این گورها نموده‌اند.

رئیسی و اعدام‌های ۶۷

رسانه‌ها و همچنین نهادهای مدافع حقوق بشر درباره نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۶۷ گزارش‌های متعددی منتشر کرده‌اند. گفته می‌شود که رئیسی یکی از چهار نفر عضو “هیات مرگ” بوده است.

جاوید رحمان در مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز گفت نهادی مستقل باید به تحقیق پیرامون نقش رئیسی در اعدام‌های ۶۷ اقدام کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران گفته است که در طول سالیان گذشته دفتر او به شمار کثیری از شواهد و شهادت‌ها درباره اعدام‌های ۶۷ دست یافته است.

جاوید رحمان افزود دفتر او آماده است تا این اطلاعات را در اختیار شورای حقوق بشر سازمان ملل و یا هر نهادی که مایل به انجام یک تحقیق مستقل باشد، قرار دهد.

رحمان گفت: «به باور من، اکنون که رئیسی رئیس‌جمهور شده است، تحقیق پیرامون آنچه درسال ۶۷ روی داد و بررسی نقش افراد در این اعدام‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران همچنین تاکید کرد که موافقت با انجام چنین تحقیقاتی به صلاح ایران است. چرا که در غیر این صورت “ما نگرانی جدی درباره این رئيس‌جمهور و نقش او، نقش گزارش شده او در این اعدام‌ها خواهیم داشت”.

در گزارش خبرگزاری رویترز از جمله به تحریم ابراهیم رئیسی به علت نقش او در این اعدام‌ها و همچنین کشتار آبان ۹۸ از سوی ایالات متحده آمریکا نیز اشاره شده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱