«نگرانی جدی» دیدبان حقوق بشر از پاسخ حکومت به اعتراض در خوزستان؛ ۹ کشته در اعتراضات

دیدبان حقوق بشر روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای تازه ضمن خبر دادن از مرگ ۹ نفر در اثر خشونت حکومت در برابر معترضان خوزستان، در مورد واکنش مقامات جمهوری اسلامی به این اعتراضات اخیر ابراز «نگرانی جدی» کرد.

این سازمان حقوق بشری در بیانیه خود که پنج‌شنبه شب، هفتم مردادماه، منتشر شد می‌گوید که افزایش آمار قربانیان سرکوب و همین طور بازداشت‌های فله‌ای باعث نگرانی جدی است.

این سازمان همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که «فوری و بی قید و شرط» تمام بازداشتی‌ها را آزاد کنند، در مورد آمار و نحوه مرگ قربانیان سرکوب اطلاعات بدهند، و اجازه یک تحقیق بین‌المللیِ مستقل درباره واکنش خشونت‌آمیز حکومت را بدهند.

طی دو هفته گذشته اعتراضات گسترده‌ای در خوزستان با تمرکز بر مشکل بی‌آبی برگزار شد که نیروهای امنیتی با خشونت با آن مقابله کردند. جمهوری اسلامی در این فاصله اقدام به قطع اینترنت در خوزستان کرد و گزارش‌ها حاکی از بازداشت «صدها» نفر است.

هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان در دست نیست. بر اساس اعلام رسمی رسانه‌های حکومتی تاکنون چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل هم گفته بود که دست‌کم هشت نفر در این اعتراضات جان باخته‌اند.

حال دیدبان حقوق بشر در بیانیه تازه خود با تکیه بر گروه‌های حقوق بشری می‌گوید که مرگ دست‌کم ۹ نفر، از جمله یک نوجوان پسر ۱۷ ساله، در اعتراضات خوزستان و لرستان تایید شده است.

از سوی دیگر سایت حقوق بشری هرانا روز دوم مرداد اعلام کرده بود که ۱۰۲ نفر از بازداشت‌شدگان در اعتراضات خوزستان را احراز هویت کرده است.

پیشتر نیز معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل، استفاده از مهمات جنگی علیه معترضان غیرمسلح را تهدیدی جدی علیه جان این افراد و نقض شدید تعهدات جمهوری اسلامی در حفاظت از جان انسان‌ها توصیف کرده بود.

تاکنون شخصیت‌ها و نهادهای حقوق بشری، سیاسی و فرهنگی داخلی و بین‌المللی بسیاری عملکرد نیروهای نظامی و امنیتی علیه معترضان در خوزستان را محکوم کرده‌ و خواستار رسیدگی به خواست معترضان در خصوص مشکلات کم‌آبی در این استان شده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ جولای ۲۰۲۱