راهپیمایی در تورنتو در حمایت از دادخواهی جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲

عصر پنجشنبه شماری از ایرانیان و خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی پرواز پی‌اس‌۷۵۲ در کانادا با راهپیمایی در تورنتو، خواستار اجرای عدالت شدند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حضور جمعیت قابل توجهی را در این راهپیمایی نشان می‌دهد. راهپیمایی ‌کنندگان تصاویر جان‌باختگان در فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی را با خود حمل می‌کنند و شعار اجرای عدالت سر می‌دهند.

صفحه توییتر خانواده‌ جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی همزمان با این راهپیمایی نوشت: «باز کردن پرونده جنایی، پایان دادن هرچه زودتر به مذاکرات و بردن این پرونده به ایکائو خواسته‌های اصلی ما هستند. ما ماه‌ها و سال‌ها صبر نمی‌کنیم. اگر این خواسته‌ها اجابت نشود، چند هفته دیگر با جمعیت بزرگتری به میدان بازمی‌گردیم.»

حامد اسماعیلیون که همسر و دختر خود را در فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست داده در جریان سخنرانی در این مراسم که ساعاتی پس از تحلیف ابراهیم رئیسی انجام شد به تندی از حضور نماینده اتحادیه اروپا در این مراسم انتقاد کرد. 

او به قطع پروازها در آسمان ایران در زمان تحلیف ابراهیم رئیسی اشاره کرد. اقدامی که در زمان شلیک به هواپیمای اوکراینی انجام نشد. حامد اسماعیلیون به سوابق نقض حقوق بشر رئیسی و مقامات جمهوری اسلامی اشاره کرد. حامد اسماعیلیون در این سخنرانی بار دیگر خواستار انجام تحقیقات درباره پرونده پی‌اس۷۵۲ شد.

هواپیمای اوکراینی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با دو موشک پدافند موشکی سپاه پاسداران هدف گرفته شد و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن جان باختند.

مقامات جمهوری اسلامی تا سه روز برخورد موشک به هواپیما را تکذیب می‌کردند و تنها تحت فشار رسانه‌‌ای و بین‌المللی ناگزیر به اعتراف شدند و آن را «خطای انسانی» خواندند.

تحویل جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی اطلاعات تا مدت‌ها موضوع بحث ایران و کشورهای دخیل در این پرونده از جمله کانادا و اوکراین بود.

پس از تحویل جعبه‌سیاه نیز ابهام‌های بسیاری در این پرونده باقی ماند که از جمله آنها بازگذاشتن حریم هوایی ایران در شرایط جنگی است. چرا که سپاه تا ساعاتی قبل از هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی سرگرم حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق بود تا انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را بگیرد.

حریم هوایی ایران در شرایطی که هر لحظه بیم درگیری نظامی می‌رفت، بسته نشد، اما روز پنجشنبه، همزمان با تحلیف ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، این اقدام انجام شد.

خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی خواستار روشن شدن حقیقت و دادخواهی و محاکمه عاملان این فاجعه هستند. مقامات در تهران نیز ادعا می‌کنند گزارشی کاملی ارایه داده‌اند. در عین حال گزارش‌هایی از فشار بر خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و تهدید و ارعاب آنها از سوی جمهوری اسلامی منتشر شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۶ اگوست ۲۰۲۱