“۵۹ درصد مردم ایران امیدی به بهبود وضعیت آینده ندارند”

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز نظرسنجی “ایسپا” ۵۹ درصد مردم ایران امید به بهبود وضعیت زندگی‌شان را از دست داده‌اند. گفته می‌شود “مصیبت‌ها حداکثری” شده و “حمایت‌ها حداقلی” و دولت‌های ناکارآمد به بحران‌ها دامن می‌زنند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران “ایسپا” نتایج نظرسنجی جدیدی را منتشر کرده است. نتایجی که حکایت از وخامت اوضاع در ایران دارد.

برخی سایت‌های داخلی ایران ضمن بازتاب نتایج این نظرسنجی اقدام به بررسی اوضاع اجتماعی و اقتصادی حاکم بر ایران نموده‌اند.

برخی روزنامه‌ها از بحران کرونا شروع کرده و نوشته‌اند که آمار دقیقی از شمار کسانی که طی یک سال و نیم گذشته، شغل خود را از دست داده‌اند، وجود ندارد.

سایت عصر ایران از اظهارات عیسی منصوری (معاون اشتغال وزارت کار) نقل کرده است. منصوری گفته است در جریان کرونا تا مهرماه سال گذشته، حدود شش میلیون نفر «از نظر شغلی آسیب دیده‌اند و یک و نیم میلیون نفر نیز از کار بیکار شده‌اند.»

این در حالی است که بحران ناشی از همه‌گیری کرونا در ایران، در ده ماه گذشته ابعاد بس بزرگ‌تری یافته است. نویسنده گزارش “عصرایران” در ارتباط با وضعیت کنونی حاکم بر ایران چنین نوشته است:

«در وضعیتی هستیم که مصیبت‌ها حداکثری و حمایت‌ها حداقلی است. بسیاری از کارشناسان معتقدند نتیجه‌ فساد و سیاست‌های نادرست طی سال‌های مختلف امروز خود را در چنین وضعیتی نشان داده است که دیگر نمی‌تواند از پسِ بحران بربیاید و هر بحران خود بحرانی دیگر می‌آفریند.»

گفته می‌شود که دولت در شرایط کنونی نه تنها حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه به عمل نیاورده، بلکه کمکی هم به کارفرمایان برای حفظ اشتغال نکرده است.

به آمار و اطلاعات “راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی” اشاره شده و از نرخ میانگین تورم ۷۱ درصدی اقلام خوراکی سخن رفته است. در همین گزارش آمده است که حداقل دستمزد تعیین شده به باور کارشناسان حدود شش میلیون تومان از سبد معیشتی مردم فاصله دارد.

در این گزارش از شانه خالی کردن دولت برای خروج از وضعیت بحرانی حاکم بر ایران به عنوان یکی از علل وخامت وضعیت کنونی یاد شده است. آمده است:

«این روزها هشدارهای بسیاری داده می‌شود؛ هشدار در رابطه با پیک بعدی کرونا، هشدار در مورد افزایش مرگ و میر در روزهای آینده، هشدارِ افسردگی و پیامدهای اجتماعی – سیاسی ناشی از وضعیت بحران در ایران، هشدار گرانیِ کالاهای اساسی و کاهش تاب‌آوری کارگران و اقشار ضعیف جامعه، هشدار کمبود مواد غذایی در روزهای آتی و غیره؛ هشدارهایی که به نظر نمی‌رسد برای آن تدابیری اندیشیده شده باشد.»

با اشاره به فساد و ناکارآمدی دولت گفته شده است که در چنین شرایطی «دولت نمی‌تواند از پس بحران بربیاید و هر بحران خود بحرانی دیگر می‌آفریند.»

سایت یاد شده با عزیمت از این موضوع که دولت‌ها “به نفع عده‌ای معدود و به ضرر آحاد افراد یک جامعه” تصمیم‌گیری می‌کنند، می‌نویسد که در چنین شرایطی طبیعی است که اکثریت مردم امیدی به بهبود وضعیت آینده کشور نداشته باشند. دولت نمی‌تواند از پسِ بحران بربیاید و هر بحران خود بحرانی دیگر می‌آفریند. وقتی در تصمیم‌گیری‌ها مردم در اولویت نباشند و سیاست‌ها همواره به نفع عده‌ای معدود و به ضرر آحاد افراد یک جامعه باشد، نباید انتظاری فراتر از این را داشت.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۵ اگوست ۲۰۲۱