۶۲۰ مورد مرگ بر اثر کرونا در ایران، دارو و سرم موجود نیست

ظرف ۲۴ ساعت گذشته آمار رسمی جان باختگان بر اثر کرونا به ۶۲۰ نفر رسید. بیمارستان‌ها از کمبود تخت، دارو و سرم شکایت می‌کنند. واکسیناسیون شهروندان به کندی پیش می‌رود. مسئولان می‌گویند هنوز به اوج پیک پنجم نرسیده‌ایم.

به گفته روابط عمومی وزارت بهداشت ایران در شبانه روز گذشته ۶۲۰ تن از بیماران کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. ۳۶ هزار و ۷۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۲۷۲ نفر از آنها بستری شده‌اند.

روند واکسیناسیون کند است و تاکنون تنها کمی بیش از ۱۵ میلیون نفر دوز اول و چهار میلیون نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. ۳۵۹ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که موج پنجم بلندترین موجی بوده که در کشور اتفاق افتاده و انتهای آن هنوز مشخص نیست. به گفته او تهران احتمالا تا ۱۰ روز “به دیگر قله موج” خواهد رسید.

او در باره وضع در سمنان گفت که در آنجا نیز “موج کاملا صعودی است و خبری از اینکه به قله رسیده باشیم وجود ندارد.” وضع پنج شهر در استان البرز قرمز است. در خوزستان بعد از موجی که متوقف شد، با رسیدن سویه دلتای کرونا، وضع ۲۰ شهر قرمز شد و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا پیش‌بینی کرده که این “روند همچنان افزایش یابنده است”.

وضعیت در شمال ایران سیاه است

به گفته رحمت الله نوروری، نماینده مجلس ایران، استان‌های شمالی به خصوص گلستان وارد وضعیت سیاه شده و بیمارستان‌ها با کمبود جا سرم و دارو مواجه‌اند.

او روز یکشنبه ۲۴ مرداد در یک نشست خبری گفت که ستاد کرونا در شرایطی تصمیم به تعطیلات پنج روزه کشور گرفته که تهمیدات لازم برای جلوگیری از ورود مسافران به استان‌های شمالی اتخاذ نشده است.

ستاد کرونا نیز اعلام کرده از ظهر روز یکشنبه جلوی خروج مردم از شهر را می گیرد. اما در چند روز گذشته شهرهای شمالی ایران شاهد ورود خیل بزرگی از مسافران بوده‌اند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از این نماینده نوشته که ترافیک سنگینی در مسیرهای هراز، چالوس، فیروزکوه و رشت به وجود آمده است.

بازگشایی مدارس

مسئله بازگشایی مدارس نیز از جمله نگرانی‌های شدید خانواده‌ها در ایران است. رئیسی گفته است که دو کشور چین و کوبا این امکان را دارند که واکسن را تهیه کنند.

او افزود: «اگر حداقل شش یا هفت میلیون واکسن به دستمان برسد می‌توانیم دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا در معرض خطر هستند را در کنار واکسیناسیون معلمین، رانندگان سرویس و پدر و مادرهایشان، واکسینه کنیم». به گفته او در این صورت می‌توان به “بازگشایی ایمن مدارس امید داشت”.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۶ اگوست ۲۰۲۱