کودک‌همسری در ایران بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت

مرکز آمار ایران یادآوری کرده است که رشد کودک‌همسری به میزان بیش از ۱۰ درصد صرفا ناظر به ازدواج‌های ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال کشور است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله تن به کودک‌همسری داده‌اند و به این ترتیب در مقایسه با آمار سال ۹۸، کودک همسری در ایران، آن هم صرفا با توجه به این رده سنی بیش از ۱۰ درصد رشد کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بهمن سال گذشته در دیدار با گروهی از مداحان با تاکید بر لزوم «ارج‌گذاری به جایگاه زنان خانه‌دار و نقش ویژه آنان در خانواده»، به موضوع «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» نیز اشاره کرده و گفته بود: «این دو موضوع از نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور است که مداحان باید به‌عنوان یک رسانه بزرگ برای ترویج آن نقش‌آفرینی کنند.»

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ برای پسران زیر ۲۵ سال و همچنین دختران کمتر از ۲۳ سال به ۱۰۰ میلیون تومان (برای هریک از زوجین) می‌رسد. اتخاذ چنین سیاست‌های تشویقی سبب رشد نرخ ازدواج به میزان پنج درصد شده، اما در همان حال آمار طلاق هم رشد کرده است.

برخی آمار
بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان ثبت احوال کشور در استان‌های تهران، البرز و مازندران به ازای هر دو ازدواج، یک طلاق صورت می‌گیرد. بر همین اساس نسبت ازدواج به طلاق به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، چهار محال و بختیاری و هرمزگان بالاترین و در استان‌های البرز، تهران، مازندران، مرکزی و گیلان پایین‌ترین در سطح کشور است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۹۹ تعداد ۱۳۴۶ نوزاد از مادران کمتر از ۱۵ سال و پنج نوزاد از پدران کمتر از ۱۵ سال متولد شده‌اند.

۶۶ هزار و ۸۸۶ ولادت نیز برای مادران ۱۵ تا ۱۹ سال و ۲۸۸۸ ولادت برای پدران ۱۵ تا ۱۹ سال نیز در سال ۹۹ به ثبت رسیده است. همین آمار در سال ۹۸ برای مادران ۷۳ هزار و ۶۱۰ ولادت و برای پدران ۳۲۹۰ ولادت بود.

طبق آمار معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ۱۷ درصد ازدواج دختران در ایران پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی است و بیش از پنج درصد زنانی که در این مدت ازدواج کرده‌اند کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، قانون حمایت خانواده لغو شد و اندکی بعد در سال ۱۳۶۱ با یک عقب‌گرد ۵۴ ساله قانون مصوب ۱۳۰۷ بار دیگر سن بلوغ (۹ سال قمری برای دختران و ۱۵ سال قمری برای پسران) به عنوان سن ازدواج اعلام شد. همچنین با دادن اجازه‌ی ازدواج زیر این سن به شرط رضایت ولی کودک، هرگونه محدودیت سنی برای ازدواج از بین رفت.

مجلس ششم در سال ۱۳۷۹ ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۵ سال و پسران زیر ۱۸ سال را به تصویب رساند اما این مصوبه را شورای نگهبان رد کرد.

بر اساس اصلاحیه‌ی مصوب سال ۱۳۷۹ قانون مدنی، حداقل سن ازدواج ۱۳ سال برای زنان و ۱۵ سال برای مردان تعیین شد. اما همچنان ازدواج زیر این سن به طور کامل ممنوع نیست و ولیِ کودک (پدر و جد پدری) می‌تواند اجازه‌ی ازدواج را از دادگاه بگیرد

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۰ اگوست ۲۰۲۱