سازمان بهشت زهرا: فوتی‌های کرونا در تهران دو و نیم برابر شده

به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، از آغاز پاندمی تا کنون حدود ۴۰ درصد کل قربانیان کرونا در این گورستان دفن شده‌اند. او می‌گوید این تعداد مرگ و میر در دوران جنگ ایران و عراق هم سابقه نداشته است.

سعید خال که مسئولیت گورستان اصلی پایتخت را بر عهده دارد می‌گوید تعداد متوفیان مرتبط با بیماری کووید۱۹ در ربع قرنی که در این سمت فعالیت می‌کند بی‌سابقه بوده و میزان خاکسپاری‌ها از دوران جنگ ایران و عراق هم بیشتر است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا شنبه سی‌ام مرداد به خبرگزاری ایسنا گفت: «در پیک پنجم شاهد تفاوت معناداری هستیم به شکلی که فوتی‌ها ۲.۵ برابر افزایش داشته و عدد ۲۱۶ فوتی در روز را تجربه کردیم و ظرف ۱۸ ماه گذشته بهشت زهرا ۴۰ هزار نفر را پذیرش کرده است.»

وزارت بهداشت آمار تفکیکی موارد ابتلا به کرونا و مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید۱۹ را منتشر نمی‌کند اما مسئولان استانی گاهی از وضعیت همان منطقه گزارش‌هایی ارائه می‌کنند.

مرکز اطلاع‌رسانی این وزارت‌خانه روز شنبه اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۲۴ هزار و ۱۷۹ مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده و ۵۴۴ مبتلای به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

باورناپذیر نبودن آمار قربانیان کل کشور

بر این اساس، شمار قربانیان کرونا در ایران به ۱۰۱ هزار و ۳۵۴ نفر رسید. جمعیت استان تهران حدود ۱۳ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر برآورد می‌شود که اندکی بیش از یک ششم کل جمعیت ایران است.

با این حساب باورپذیر نیست که چهل درصد کل قربانیان کرونا مربوط به این استان باشد. با این همه از آنجا که آمار خاکسپاری در بهشت زهرا به نسبت دقیق‌تر است، آمار قربانیان سراسر ایران باید بسیار بیشتر از ارقام رسمی باشد.

پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان و حتی برخی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا گفته‌اند تعداد واقعی قربانیان دست‌کم دو و نیم برابر آمار وزارت بهداشت است.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران چندی پیش وزارت بهداشت را به پنهانکاری در مورد آمار واقعی قربانیان و دادن اطلاعات غیر واقعی به سازمان بهداشت جهانی متهم کرد.

ایران در میانه پنجمین موج پاندمی قرار دارد. در این دوره به نسبت موج‌های قبلی، ویروس کرونا با شدت بی‌سابقه‌ای رو به گسترش است و رکورد موارد ابتلا و مرگ روزانه در ماه مرداد بارها شکسته شده است.

از ۱۷ مرداد به این سو تعداد قربانیان روزانه کرونا در ایران به جز یک روز همواره از ۵۰۰ نفر فراتر بوده و در چند روز به بیش از ۶۰۰ نفر هم رسید. در همین روزها رکورد بالاترین موارد ابتلا نیز شکسته شد که بیش از ۵۰ هزار ابتلای جدید در یک روز بوده است.

ایران آلوده‌ترین نقطه جهان

سازمان بهداشت جهانی روز پنج‌شنبه نقشه‌ای از وضعیت کرونایی کشورهای مختلف منتشر کرد که مطابق آن ایران در دو هفته اخیر آلوده‌ترین نقطه جهان به لحاظ درگیری با ویروس کرونا بوده است.

رنگ‌بندی کرونایی سراسر ایران که وزارت بهداشت منتشر می‌کند بحرانی بودن اوضاع ایران در موج پنجم پاندمی کرونا را آشکار می‌کند.

۴۱۸ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی

از یک هفته پیش ۳۵۹ شهر ایران در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۳۰ شهر در وضعیت زرد (خطر متوسط) کرونایی قرار دارند.

سازمان بهداشت جهانی کندی روند واکسیناسیون و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را از مهم‌ترین عوامل اوج گرفتن موارد ابتلا و مرگ در پیوند با بیماری کووید۱۹ ارزیابی می‌کند.

در ایران از ۲۱ بهمن که واکسیناسیون آغاز شد تا سی‌ام مرداد در مجموع اندکی بیش از ۲۲ میلیون دوز واکسن تزریق شده و فقط حدود پنج و نیم میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۲ اگوست ۲۰۲۱