نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با پرزیدنت بایدن، برنامه جامعی برای مبارزه با اتمی شدن حکومت ایران ارائه خواهد داد

نزدیکان نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل می‌گویند که او در دیدار این هفته با پرزیدنت جو بایدن، برنامه جامعی ارائه خواهد کرد که بتواند از رسیدن رژیم ایران به بمب هسته ای جلوگیری کند.

از جزئیات این برنامه هیچگونه اطلاعاتی منتشر نشده و معلوم نیست که راه‌های پیشنهادی اسرائیل، حمله نظامی را نیز در بر می‌گیرد، و یا فقط به راهکارهایی مانند حملات سایبری و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران محدود می شود.

نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، دوست دارد با تنظیم برنامه دقیق و از پیش آماده شده، با مسائل و معضلات برخورد کند. دیدار بنت با پرزیدنت بایدن شامگاه روز پنجشنبه (سه روز دیگر) خواهد بود. او شامگاه فردا سه شنبه، رهسپار واشنگتن می‌شود.

نفتالی بنت روز گذشته در جلسه هفتگی هیات دولت، با قاطعیت گفت که اسرائیل همه توان و امکانات خود را برای جلوگیری از اتمی شدن رژیم ایران به کار خواهد گرفت.

از دیدگاه اسرائیل، رژیم ایران عملا از برجام خارج شده، ولی هنوز علنا آن را اعلام نکرده تا ظاهرا بهانه‌ای به دست کشورهای جهان ندهد.

اسرائیلی‌ها با استناد به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتم، هشدار می‌دهند که رژیم سانتریفوژهای پیشرفته‌تری نصب کرده و به غنی سازی شصت درصدی رسیده و به موازات آن به تولید اورانیوم فلزی با غلظت بیست درصد پرداخته که این ها همه نشان می‌دهد شتاب به سوی تولید بمب ادامه دارد.

ابراهیم رئیسی درسخنان خود در آئین تحلیف، در مورد برنامه های اتمی گفت که سازمان انرژی اتمی ایران، هنوز به سطح تولیدی که توسط مجلس شورای اسلامی تعیین شده نرسیده است و در این راه به تلاش ادامه خواهد داد.

این سخنان نشان از آن دارد که در دولت رئیسی، نه تنها برنامه‌های اتمی متوقف نخواهند شد، بلکه شتاب بیشتری خواهند یافت.

سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی رئیسی به مجلس برای وزات امور خارجه، پیرامون برجام و برنامه های اتمی، هیچ جای امیدی باقی نمی‌گذارد.

اسرائیل می‌گوید که ایالات متحده و دولت های غربی دیگر، همچنان نگران سرنوشت شهروندان گرفتار آمده خود در افغانستان هستند و رژیم ایران نه تنها از ادامه کار بازرسان اتمی جلوگیری کرده، بلکه فیلم‌های مدار بسته را نیز در اختیار آنان قرار نمی‌دهد و در واقع هیچ نظارتی بر فعالیت اتمی حکومت ایران، که در راستای نقض آشکار تعهدات برجامی رژیم است، ندارد.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۴ اگوست ۲۰۲۱