انفجارهای کابل؛ دست کم ۱۳ آمریکایی و ۹۰ شهروند افغان کشته و صدها تن زخمی شدند

در پی دست‌کم دو انفجار انتحاری هولناک در نزدیکی فرودگاه کابل که عصر روز پنجسنبه (۴ شهریورماه) به وقع پیوست، دست کم ۱۳ نیروی آمریکایی کشته شدند که دست‌کم یکی از آنان، پرسنل بهداشتی آمریکا بود. همچنین یک مقام افغان خبر داد که در حمله به فرودگاه کابل، دست‌کم ۹۰ شهروند افغان کشته و ۱۵۰ تن زخمی شده‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش، دست‌کم ۱۵ تن از نیروهای آمریکایی نیز زخمی شده و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته‌اند که حال برخی از سربازان مجروح، وخیم گزارش شده است.

احتمال فراوان داده می شود که شمار کشته‌ها و مجروحین، در ساعات آینده افزایش یابد.

داعش مسئولیت این حملات را پذیرفته و بیم آن می‌رود که این حملات با شدت بیشتر و در اشکال متفاوت از جمله حمله با موشک و خمپاره به فرودگاه کابل، انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در شهر و انفجار در درون هواپیماهای در حال پرواز که از فرودگاه کابل بلند شده‌اند، در ساعات آینده ادامه یابد. سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، می‌گوید که داعش به این‌گونه حملات ادامه خواهد داد.

انفجار اول در برابر یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل و انفجار دوم در خارج از یک هتل صورت گرفت. هتلی که محل انفجار دوم بوده، پیش از این، به شدت تحت مراقبت نیروهای امنیتی قرار داشته است.

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام در یک کنفرانس خبری که ساعتی پیش به صورت آنلاین با خبرنگاران در کاخ سفید انجام شد، توضیح داد که “در انفجار اول، بمب گذار انتحاری در برابر گیت ورودی فرودگاه در پوشش فردی که قصد ورود به فرودگاه برای خروج از افغانستان را دارد، خود را منفجر کرده است ولی از جزئیات چگونگی انفجار دوم هنوز خبری در دست نیست.”

توضیحات ژنرال مکنزی که تا حدی دارای ابهام و بدون جزئیات لازم بود، از سردرگمی اطلاعاتی دولت آمریکا حکایت دارد. فرمانده سنتکام اظهار داشت که هنوز از تمام زوایا و جزئیات این حملات هولناک، اطلاعات کافی در اختیار ندارد و در پی جمع‌آوری اطلاعات در مورد این انفجارهاست. ژنرال مکنزی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران که از او در مورد تعداد انفجارها که بیشتر از دو مورد گزارش شده، سوال کردند، گفت که او “تنها از دو انفجار خبر دارد و می تواند تایید کند”. او از وقوع انفجارهای بیشتر در کابل که رسانه‌های خبری آن را گزارش می‌کنند، اظهار بی اطلاعی کرد.

گروه تروریستی طالبان گفت که صدای یکی از انفجارهای شنیده شده در کابل، مربوط به انفجار کنترل شده تجهیزات نیروهای آمریکایی بوده است.

سنتکام می‌گوید که داعش به این‌گونه حملات ادامه خواهد داد.

ژنرال مکنزی، در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که چگونه نیروهای آمریکایی جلوی حملات بعدی داعش را خواهند گرفت، تنها به این نکته بسنده کرد که نیروهای آمریکایی دارای تجهیزات پیشرفته، هلیکوپتر، پهپاد و هواپیما در کابل است. اما نکته مهم این است که مهاجمین، نه نیروهای یک ارتش کلاسیک، بلکه بمب‎‌گذاران انتحاری هستند که نمی‌توان با این تجهیزات، جلوی آن‌ها را گرفت.

خشم قانونگذاران و مقامات نظامی آمریکا از دادن اطلاعات حساس به طالبان توسط دولت بایدن

در بحبوحه انفجارهای امروز کابل، نشربه پولیتیکو خبر داد که مقامات دولت بایدن، فهرستی از اسامی شهروندان آمریکایی، دارندگان گرین کارت آمریکا و شهروندان افغان را که با نیروهای آمریکایی همکاری کرده و باید از افغانستان خارج شوند را به گروه تروریستی طالبان داده است تا طالبان اجازه ورود آن‌ها به محیط فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان را بدهد. دادن این اطلاعات حساس به طالبان، که می‌تواند جان این افراد را به خطر اندازد، خشم شدید نمایندگان کنگره و مقام‌‌های نظامی ایالات متحده را برانگیخته است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، نیز در بیانیه‌ای با اظهار تاسف شدید از کشته شدن شمار زیادی از سربازان آمریکایی و غیرنظامیان در انفجار بیرون فرودگاه کابل گفت: «نباید می‌گذاشتیم چنین چیزی رخ دهد و همین مساله غم و اندوه را عمیق‌تر می‌کند».

همچنین سازمان ملل، اعضای دائم شورای امنیت را برای جلسیه اضطراری درباره افغانستان فراخواند.

سخنرانی جو بایدن در نشست خبری: به عاملین این حملات در زمان و مکانی که خود انتحاب کنیم حمله می کنیم

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه پنجشنبه (۴ شهریور) در یک نشست خبری، با جدا کردن تروریست‎‌های طالبان از داعش اعلام کرد که حملات مرگبار روز پنحشنبه، کار داعش خراسان بوده است.

جو بایدن در تمام طول سخنرانی خود، از هرگونه بدگویی و یا انتقاد از طالبان پرهیز کرد و سعی نمود که تمام مسئولیت حملات انتحاری روز پنحشنبه را به گردن داعش بیاندازد و در مورد کوتاهی و یا ناتوانی ظالبان در تامین امنیت خارج از فرودگاه، هیچ انتقادی بر زبان نیاورد.

بیشتر بخوانید: سخنرانی بایدن بدون انتقاد و بدگویی از طالبان: “حملات، کار داعش شاخه خراسان بود”

جو بایدن، تا زمانی که یکی از خبرنگاران از او پرسید که “آیا مسئولیت آن‌چه که در افغانستان رخ داده است را می‌پذیرید؟” از پذیرش مسئولیت خود سخنی بر زبان نیاورده بود. او در پاسخ به این خبرنگار گرفت: «بله، می پذیرم».

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۷ اگوست ۲۰۲۱