سناتور جیم ریش: اقدامات اخیر حکومت ایران با ادعایش مبنی بر دنبال کردن برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز در تضاد است

یک سناتور آمریکایی خواستار توبیخ ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. 

جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو و نفر دوم کمیته روابط خارجی سنا، با صدور بیانیه‌ای گفت که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید رژیم ایران را به دلیل عدم همکاری با تحقیقات آژانس و ممانعت از فعالیت‌های نظارتی آن، توبیخ کند.

سناتور ریش در این بیانیه که عصر پنجشنبه ۱۸ شهریور منتشر شد گفت: «اقدامات اخیر ایران با ادعایش مبنی بر دنبال کردن برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز در تضاد است و به جای آن، نشان می‌دهد که ایران چیزی برای پنهان کردن از جامعه بین‌المللی دارد.»

سناتور ریش افزود: «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای [ان‌پی‌تی] در سرتاسر جهان زیر فشار فزاینده‌ای است. برای حفظ رژیم منع گسترش تسلیحاتی جهان، ایران نباید اجازه داشته‌ باشد با مصونیت از مجازات، از [اجرای خواسته‌های] آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرپیچی کند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده خواستار ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در اسرع وقت است، اما این روند نمی‌تواند برای مدت نامحدود ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «این روند نمی‌تواند نامحدود ادامه داشته باشد. ما هنوز به نقطه‌ای که آن را رها کنیم نرسیده‌ایم و همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به اجرای تعهدات قابل دسترسی و امکان‌پذیر است و تا زمانی که تلاش برای دستیابی به آن در خدمت منافع ما باشد، آن را دنبال خواهیم کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر گزارشی محرمانه را میان اعضای شورای حکام توزیع کرد. در آن گزارش آمده بود که ایران به بازرسان آن نهاد اجازه دسترسی به سایت‌های هسته‌ای را نمی‌دهد، هنوز توضیحی در مورد وجود ذرات هسته‌ای در برخی سایت‌های اظهارنشده نداده است، و معلوم نیست آن مواد اکنون کجا است.  

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱