سازمان بهزیستی: ۵۱ هزار کودک در ایران بر اثر کرونا پدر یا مادر خود را از دست دادند

به گفته معاون سازمان بهزیستی ایران، از آغاز همه‌گیری کرونا در کشور، ۵۱ هزار کودک پدر یا مادر خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

حبیب‌الله مسعودی فرید در مصاحبه‌ای که روزنامه جام جم روز شنبه، ۲۷ شهریور، منتشر کرد درباره سایر پیامدهای اجتماعی همه‌گیری کرونا در کشور نیز گفته است که بر اساس «تماس‌ خانواده‌ها با اورژانس اجتماعی، آمار اختلافات حاد خانوادگی ۲۵ درصد افزایش یافته، ولی منجر به خشونت خانگی فیزیکی (زد و خورد) نشده‌ است».

آقای مسعودی فرید همچنین با اشاره به این که در آمار همسرآزاری‌ و کودک‌آزاری در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ تفاوت معناداری دیده نمی‌شود و پزشکی قانونی افزایش آمار خودکشی را در دوره کرونا تایید نمی‌کند، گفت که «به نظر می‌رسد این اطلاعات دقیق نیست».

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به وجود سه میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار زن‌سرپرست که حدود یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بهزیستی و کمیته‌ امداد قرار دارند، گفت که دو میلیونی هم که تحت پوشش نیستند «لزوما نیازمند نبوده و شاید نیازمند هستند ولی مراجعه نکرده‌اند».

به گفته آقای مسعودی فرید، هم‌اکنون ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت مستمری هستند، ولی درباره این که این آمار در دوره کرونا بیشتر شده یا خیر، «آمار دقیقی وجود ندارد».

آمارهای مربوط به پیامدهای اجتماعی کرونا در ایران در حالی از سوی این مقام سازمان بهزیستی اعلام می‌شود که درباره تبعات اقتصادی این همه‌گیری، گزارش‌های رسمی بیشتری وجود دارد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، ۱۰ شهریور اعلام کرده بود که ۶۱۲ هزار نفر از مردم در یک سال اخیر به زیر خط فقر ناشی از پرداخت هزینه‌های درمانی رسیده‌اند.

آقای حریرچی همچنین گفته بود که در یک سال اخیر دو میلیون و ۴۱ نفر نیز دچار پرداخت هزینه‌های «کمرشکن» درمانی شده‌اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران نیز پیشتر با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که «خط فقر» در ایران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن، «۳۸ درصد» رشد داشته است.

خط فقر به حداقل هزینه‌های ضروری ماهانه برای هر فرد به منظور تامین نیازهای اولیه گفته می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۱