یک سوم آمار قربانیان متعلق به تهران است؛ صدور مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم به افراد کمتر از ۱۸ سال

وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ۲٧ شهریور، اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته، ۳۵۵ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. علیرضا زالی فرماندۀ عملیات مقابله با کرونا در تهران نیز اظهار داشت که یک سوم آمار قربانیان متعلق به پایتخت بوده است. با وجود آنکه به نظر می رسد برخی نقاط کشور از پیک پنجم کرونا عبور کرده اند، اما هنوز هم آمار بستری و مرگ و میر در بسیاری از استان ها همچون البرز، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی و کرمانشاه، قابل توجه است و وضعیت کرونا در مناطق شمال‌غرب ایران همچنان قرمز و بحرانی است.

یک سوم آمار جان باختگان کرونا در ایران متعلق به تهران است

علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، روز شنبه ۲۷ شهریور اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۱۱۱ نفر در تهران بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند اما با توجه به روند کاهشی آمار مبتلایان پیش‌بینی می‌شود که میزان مرگ و میر در پایتخت در طول هفته آینده کاهش یابد.

بنا به گفته علیرضا زالی، ۱۲ درصد از افراد گروه سنی بالای ۶۵ سال در تهران تاکنون برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند و بخش زیادی از بیمارانی که در بیمارستان‌های پایتخت بستری هستند، جزو این گروه هستند.

در همین حال، وزارت بهداشت ایران روز شنبه، اعلام کرد که طی یک شبانه‌روز گذشته ۳۵۵ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند، بر این اساس، یک‌سوم از آمار قربانیان را شهروندان ساکن تهران تشکیل داده اند.

اختلال در کار مراکز واکسیناسیون به دلیل قطعی شبکۀ اینترنتی وزارت بهداشت توسط مخابرات تهران

مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، روز شنبه ۲۷ شهریور، از قطعی شبکه اینترنتی وزارت بهداشت توسط مخابرات استان تهران خبر داد و در اطلاعیه ای با اعلام اینکه مراکز واکسیناسیون قادر به ثبت واکسن نیستند، تأکید کرد: «هر ساعت قطعی ارتباط وزارت بهداشت، باعث ایجاد مشکل برای صدهزار مراجعه کننده به مراکز واکسیناسیون می‌شود».

مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در این اطلاعیه، از مسئولان وزارت ارتباطات خواسته است «با درک شرایط موجود» این مشکل حل شود. این در حالیست که شرکت مخابرات تهران و وزارت ارتباطات، واکنشی رسمی به این خبر نشان نداده‌اند.

با این حال باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات، گزارش داد که دلیل این قطعی «مشکلات نرم‌افزاری» بوده است.

صدور مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم به افراد کمتر از ۱۸ سال

محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و داروی ایران از صدور مجوز تزریق واکسن‌های پاستور و سینوفارم برای سنین کمتر از ۱۸ سال خبر داد. وی روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت که واکسن‌های پاستور و سینوفارم بر اساس مطالعات بالینی و طبق برنامه و اولویت بندی برای سنین نوجوان دارای ایمنی زایی است و جهت قطع زنجیرۀ انتقال بیماری تزریق می‌شود.

محمد کشاورز زاده سفیر ایران در چین، هم روز شنبه اعلام کرد تا دو هفته آینده ۱۲ میلیون دوز واکسن مناسب افراد ۳ تا ۱۷ سال وارد کشور می‌شود.

این در حالیست که محمدمحسن بیگی مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، می‌گوید این وزارت‌خانه هنوز اطلاعی در مورد چگونگی واکسیناسیون دانش‌آموزان ندارد و منتظر اعلام نحوه واکسیناسیون از سوی وزارت بهداشت است.

رییس سازمان غذا و دارو از بررسی واکسن «اسپوتنیک لایت» در کمیته علمی واکسن و تایید آن توسط متخصصان علمی خبر داد و گفت: «کمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی کشور در زمینه ثبت و ورود دارو و واکسن، اسپوتنیک لایت را بررسی و تایید کرد و مجوز مصرف اضطراری این واکسن نیز صادر شده است».

محمدرضا شانه ساز در ادامه اظهار داشت: «در گزارشی که در فضای مجازی منتشر شده از اسپوتنیک لایت به عنوان تنها واکسن تک دُز یاد شده اما باید گفت واکسن جانسون و جانسون نیز تک دُز است که در کمیسیون قانونی ساخت و ورود سازمان غذا و دارو تایید شده است. بنابراین این مطلب که اسپوتنیک لایت، تنها واکسن تک دُز تایید شده در ایران است، صحت ندارد».

وی با بیان اینکه «واکسن های ثبت شده در ایران، متنوع و زیاد است»، گفت: «هیچ مساله محرمانه ای در این رابطه وجود ندارد اما دلیلی برای اعلام مکاتبات و مراحل تایید و ثبت یک واکسن در کشور نیز وجود ندارد.»

شمال غرب ایران در وضعیت پرخطر کرونا قرار دارد؛ بیش از ۲٠٠٠ بستری حاد تنفسی در آذربایجان غربی

بنا به گفتۀ کارشناسان، وضعیت کرونا در مناطق شمال‌غرب ایران همچنان قرمز و بحرانی است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، اظهار داشت: «طبق اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر، ۱۶ شهر استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و تغییری نسبت به هفتۀ گذشته ایجاد نشده و همچنان تعداد بیماران بستری در آذربایجان غربی بیش از ۲٠٠٠ نفر است.

جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به ابتلای ١٣۶۶ نفر دیگر به کرونا در استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: تاکنون ۲۶۲ هزار و ۶۴۴ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی تصریح کرد: با فوت ۲٧ نفر دیگر شمار کلی فوتی‌ها به ۶۰۳۳ نفر رسید و همچنین در شبانه روز گذشته ۲١۶٧ نفر بستری حاد تنفسی در استان به ثبت رسید و ۹۱۲ نفر نیز بستری مشکوک هستند.

جزئیات واردات ۵۸ میلیون دوز واکسن به ایران؛ چین بیشترین و روسیه کمترین سهم را در واکسن های وارد شده داشته اند

معاون فنی گمرک ایران در تازه‌ترین گزارش خود بعد از آخرین واردات واکسن اعلام کرد، تا ۲۶ شهریورماه سال جاری، ۵۸ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۰۶ دوز واکسن وارد کشور شده است.

بنا به اعلام معاون فنی گمرک، از ۵۴ مرحله ورود ، ۳۱ محموله مربوط به سینوفارم چین با ۴۸ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز بوده است. دیگر واکسن ورودی از چین، آسترازنکا در قالب کواکس با یک محموله یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دوزی بوده است. از روسیه نیز ۱۲ محموله به تعداد یک میلیون و ۳۴۵ هزار دز اسپوتنیک و دو محموله آسترازنکا به تعداد ۹۶۳ هزار دوز وارد کشور شده است.

همچنین یک محموله نیز از ایتالیا به تعداد یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز در قالب کواکس وارد شده و از کره جنوبی نیز یک محموله به تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز(کواکس) به ایران آمده است. محموله‌های دیگر مربوط به ۶۵۰ هزار دوز آسترازنکا از اتریش در دو محموله و ۱۲۵ هزار دز از هند با یک محموله است.

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۲۸ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۹۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۸۶۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند. بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۲ میلیون و ۳ هزار و ۸۶۳ دُز رسیده است.

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که از دیروز تا امروز ۲۷ شهریور و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۸۴۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۲۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۸۶۰ نفر رسیده و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسیده است.

همچنین ۶۸۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۰ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۱۰۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۱