شمار قربانیان کرونا در ایران بار دیگر از مرز ۲۰۰ نفر گذشت

تعداد قربانیان کرونا در ایران دو روز متوالی کمتر از ۲۰۰ نفر بود اما بار دیگر از این مرز فراتر رفت و به ۲۲۲ نفر رسید. تعداد مبتلایان جدید هم که بعد از بیش از سه ماه کمتر از ده هزار نفر شده بود، دوباره از این حد بیشتر شد.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران یک‌شنبه ۱۸ مهر اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۱۱ هزار و ۲۵۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شد و ۲۲۲ نفر از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

این روند اگر به همین شکل ادامه یابد تمام امیدها به فروکش کردن کامل موج پنجم پاندمی در ایران که از موج‌های قبلی به مراتب شدیدتر و طولانی‌تر بود نقش بر آب می‌شود.

دو روز پیش موارد جدید شناسایی شده ابتلا به کرونا در ایران پس از ۹۷ روز بار دیگر کمتر از ۱۰ هزار مورد بود و این تعداد روز گذشته نیز به هفت هزار و ۶۵۳ مورد کاهش یافت.

برخی کارشناسان پیشتر هشدار داده بودند که در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به خصوص با افزایش سفرها در اواخر تابستان و ازدحام در مراسم اربعین امکان آغاز موج ششم پاندمی بلافاصله پس از فروکش کردن نسبی موج پنجم منتفی نیست.

خبرگزاری ایسنا با استناد به مرکز مدیریت راه‌های کشور می‌گوید در تعطیلات پایان ماه صفر (۱۲ تا ۱۷ مهر ماه) تردد بین‌جاده‌ای و سفرها به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته و “رکوردهای عجیب و غریبی” به جا گذاشته است.

بنا بر این گزارش، در ۱۲ مهرماه نزدیک به دو میلیون و ۲۳۰ هزار وسیله نقلیه در محورهای بین‌استانی تردد کرده‌اند که این تعداد به نسبت روز قبل ۱۲ درصد و در قیاس با روز مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

در سه روز گذشته موارد بستری بیماران کرونایی نیز پس از ۹۰ روز به کمتر از هزار و ۵۰۰ نفر رسیده بود که در شبانه‌روز منتهی به ظهر یک‌شنبه بار دیگر از این حد گذشته است.

تنها شاخص مثبت در ۲۴ ساعت گذشته، به نسبت روزهای پیش، افزایش قابل توجه واکسیناسیون است که علت آن می‌تواند آغاز تزریق واکسن به دانش‌آموزان باشد.

بر پایه آمار وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته یک میلیون و ۴۲۳ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شد. در پنج روز گذشته فقط یک روز بیش از یک میلیون دوز واکسن در ایران تزریق شده و این تعداد روز قبل کمتر از ۸۰۰ هزار دوز بود.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران روز یک‌شنبه هشدار داد: «روند اکثر شاخص‌های کرونا رو به نزول است، اما همان طور که کرونا بارها در ماه‌های گذشته نشان داده، باید شرایط تمامی استان‌ها از جمله تهران را ناپایدار و شکننده در نظر گرفت.»

او می‌گوید برای کنترل شیوع ویروس کرونا واکسیناسیون شرط لازم است اما کافی نیست، ضمن این که افراد برای واکسینه شدن باید حتما دو دوز واکسن دریافت کرده باشند که در مورد بسیاری از شهروندان چنین نیست.

در برنامه‌های واکسیناسیون ایران ظاهرا تمرکز بر بالا بردن آمار کسانی است که دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند و به همین دلیل هنوز از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران ۲۰ میلیون نفر هم به طور کامل واکسینه نشده‌اند.

روابط عمومی وزارت بهداشت ایران می‌گوید تا کنون در مجموع نزدیک به ۶۴ میلیون و ۴۰۲ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده و تعداد کسانی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند ۱۹ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۴۳۲ نفر است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۱