راه‌اندازی رشته تحصیلی «امر به معروف و نهی از منکر» در ایران

ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرار است رشته‌ای به همین عنوان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مهران صمدی، رئیس «قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر» شامگاه یک‌شنبه، ۲۵ مهر در یک نشست مجازی هدف از راه‌اندازی این رشته را «تشکیل گروه‌های مطالبه‌گری توسط اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و گشت ارشاد مسئولان» عنوان کرده است.

آقای صمدی درباره جزئیات این رشته و قدرت اجرایی «گروه‌های مطالبه‌گر» توضیح نداد اما گفت کسانی که مایل‌اند «گروه‌های مطالبه‌گری» تشکیل دهند، می‌توانند حوزه کاری و مسئله مورد نظر خود را انتخاب و در سایتی با عنوان «میدان مطالبه» ثبت‌نام کنند و طی ۱۰ روز با گرفتن مجوز قانونی و رسمی از ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور می‌توانند رسماً از مردم «مطالبه‌گری»کنند.

بر اساس دین اسلام «امر به معروف و نهی از منکر»، «واجب کفایی» است و هر فرد مسلمان موظف است به دیگران برای انجام امور دینی «به قدر کفایت» امر و نهی کند.

بسیاری از فعالان حقوق بشر این مسئله را ناقض حریم خصوصی شهروندان می‌دانند.

از بارزترین جلوه‌های امر به معروف و نهی از منکر در ایران راه‌اندازی «گشت کمیته» بعد از پیروزی انقلاب ۵۷ و با فرمان روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

اساس تشکیل این سازمان نظامی، شناسایی و انهدام گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی بود، اما به تدریج برخورد با زنان به دلیل عدم تطابق پوشش آن‌ها با معیارهای تعیین‌شده از سوی حاکمیت و تجسس در مورد نسبت شهروندان با یکدیگر در خیابان‌ها، از جمله اختیارات این گروه شد.

این گروه بعدتر با عنوان «گشت ارشاد» زیر نظر نیروی انتظامی به فعالیت خود ادامه داد و هر از چند گاه اخبار مربوط به برخورد خشن ماموران با زنان و دختران و بازداشت آنها به دلیل آن‌چه «بدحجابی» خوانده می‌شود، خبرساز می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱